توافق ترکیه و قطر برای جلوگیری از وحدت مخالفان سوری

توافق ترکیه و قطر برای جلوگیری از وحدت مخالفان سوری
جمعه 20 دی 1392 - 21:36

ناظران می گویند، تلاش های خالد العطیه وزیر خارجه قطر برای تخریب طرح عربستان به منظور متحد شدن مخالفان نظام سوریه به شدت ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم العطیه قبل از انتخابات ائتلاف ملی نیروهای انقلاب و مخالفان سوری با سفر به ترکیه با داود اوغلو وزیر خارجه و 22 فرمانده نظامی آن دیدار و با آنان درباره ایجاد ستاد مشترک جدید گفت وگو کرد.
به گزارش روزنامه العرب: وی پس از شکست در این ماموریت، تلاش خود را به منظور عدم نامزدی مصطفی الصباغ دبیرکل سابق ائتلاف برای ریاست این تشکل و هموار شدن مسیر ریاست ریاض حجاب نخست وزیر جداشده از حکومت سوریه بر ائتلاف آغاز کرد.
گفته شده که حجاب تا دو روز قبل از انتخابات، نامزدی خود را اعلام نکرده بود و عملاً نامزد دوحه در مقابل احمد الجربا بود.
جربا در آستانه انتخابات از شکست در این رقابت وحشت داشت اما نه به خاطر حمایت قطری ها از رقیبش حجاب، بلکه به خاطر آنکه به ادامه حمایت عربستان از خود اطمینان نداشت.   
در این بین، اخوان المسلمین، ارتش آزاد و شوراهای محلی نیز در زمینه حمایت از جربا و حجاب دو دسته شدند.
موضوع دیگر آنکه عمده رویکرد مخالفان به سوی عربستان است و قطر دریافته در آینده در برابر آن ناتوان خواهد بود لذا می خواهد با خرج کردن پول در مقیاس گسترده، بیشترین تعداد از اعضای مجمع عمومی ائتلاف را به سوی خود جذب کند.   
قطر در چارچوب تلاشهایش، تشکل تازه تاسیس جبهه اسلامی را جلو انداخت که تاکنون پیروزیهایی بر داعش و ارتش آزاد به دست آورده است، تا بتواند هر شخصی را که به ژنو2 می رود، تصفیه نموده و از تصمیم گیری واحد برای شرکت در کنفرانس که به نفع عربستان است، جلوگیری نماید.   
منابع گفتند، جبهه اسلامی دارای رابطه قوی با قطر است و از آن حمایت مالی و نظامی دریافت می نماید در حالی که یکی از اعضای اصلی جبهه یعنی جیش الاسلام به رهبری زهران علوش ساخته و پرداخته سازمان اطلاعات عربستان سعودی است و به صورت مستقیم حقوق خود و اعضای گروه مسلحش را از ریاض دریافت می کند.
 

پربیننده ترین خبرها