داستان توافق عربستان و قطر برای انتخاب مجدد جربا

داستان توافق عربستان و قطر برای انتخاب مجدد جربا
جمعه 20 دی 1392 - 23:02

احمد عاصی عوینان جربا معروف به احمد جربا جزو معدود مخالفان نظام سوریه است که عربستان و قطر به عنوان دو رقیب سیاسی در جهان عرب نسبت به انتخاب مجدد وی برای ریاست ائتلاف سوری مخالف به توافق دست یافتند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم در حالی که بسیاری از جریان های سیاسی و رسانه ای اعلام کرده بودند میان ریاض و دوحه برای ریاست ائتلاف مخالفان رقابت وجود دارد، برخی دیگر از فعالان این حوزه می گویند عملاً میان دو کشور نظر مشترکی وجود داشته است.

نضال حماده نویسنده لبنانی در گزارشی در همین زمینه نوشت: موضوع از آنجا آغاز شد که آمریکا پرونده مخالفان سوریه را پس از فروپاشی حکومت اخوان المسلمین در مصر به جای قطر به عربستان واگذار نمود. ریاض در تابستان، احمد جربا را به جای مصطفی هیتو نامزد مورد نظر دوحه به ائتلاف تحمیل کرد.
اما یکی از علل توافق طرفین، مخالفت قطر و عربستان با برگزاری کنفرانس ژنو 2 است که انتخاب مجدد جربا سنگ بنای آن است.
بر اساس این گزارش، لغو برگزاری کنفرانس در 22 ژانویه، عربستان و قطر را از خشم آمریکا دور ساخته و باعث می شود این موضوع القا شود که مشکل نه در کشورهای پشتیبان مخالفان بلکه در ائتلاف مخالف نظام سوریه است. منابع ائتلاف سوری معارض به المنار گفتند، عربستان و قطر با ائتلاف بازی کرده و فراکسیون مستقل آن به رهبری ریاض سیف، کمال اللبوانی و معاذ الخطیب را دچار این توهم ساختند که ریاض حجاب رییس ائتلاف خواهد شد و می توان بر خلاف جربا شخصیتی را اعزام نمود که در سطوح بین المللی و داخلی برای رفتن به ژنو 2 مقبول باشد.   
در این بین، میشل کیلو با حمله به عربستان در نشست های خصوصی به منظور نشان دادن تمردش علیه تصمیم عربستان به انتخاب مجدد جربا به عنوان رییس ائتلاف، این بازی را عهده دار شد.  
گفته شد میشل کیلو دو روز قبل از انتخابات، با سفر به دوحه با خالد العطیه وزیر خارجه قطر دیدار کرد اما منابع مخالفان گفتند وی فقط با عزمی بشاره دیدار کرد که به وی تصمیم قطر برای انتخاب مجدد جربا را اعلام نمود.
نتایج انتخابات به این صورت بود:  
عبدالحکیم بشار 82 نفر (اما وی چون کرد است نمی تواند به ریاست ائتلاف دست یابد).
فاروق طیفور 68 رای (وی معاون رییس جماعت اخوان المسلمین است).
احمد جربا 65 رای.
بدر جاموس 57 رای (وی علوی است).
ریاض حجاب 52 رای.
جرج صبرا 52 رای.
شاید بتوان گفت، ریاض حجاب اولین بازنده این نمایش بود که به طور کامل سوخت. بازنده دیگر مصطفی الصباغ بازرگان مقیم دوحه است که منصب دیبرکلی را به نفع عبدالحکیم باخت.
سپس اختلاف بر سر سمت معاون رییس میان صبرا و طیفور آغاز شد که به نظر می رسد به نفع طیفور تمام شود که فرمانده لواء التوحید و جبهه النصره است که اولین فردی بود که برای تاسیس آن در شمال سوریه تلاش کرد.

به گزارش العالم، احمد جربا در حالی انتخاب شد که وی نه حاصل انتخاب مردم سوریه و یا حتی مخالفان سوری ساکن در ترکیه است، بلکه وی منتخب و بازیچه عربستان و قطر برای مدیریت مخالفان سوری است که فعلاً باید بازی را ادامه دهد و از خود نیز هیچ اختیاری ندارد.

پربیننده ترین خبرها