کنفرانس مطبوعاتی مشترک وزرای خارجه ایران و لبنان

کنفرانس مطبوعاتی مشترک وزرای خارجه ایران و لبنان
دوشنبه 23 دی 1392 - 21:25

وزیر امور خارجه کشورمان که در بیروت به سر می برد، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای لبنانی خود، ضرورت حل سیاسی بحران سوریه و ادامه پیگیری موضوع انفجار در سفارت کشورمان در بیروت را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، محمد جواد ظریف در نشست مطبوعاتی مشترک با عدنان منصور همتای لبنانی خود، از  تلاشهاي دولت لبنان در زمينه پیگیری پرونده انفجار در مقابل سفارت ايران در بيروت قدردانی کرد و گفت: چالشهاي مشتركي در برابر ملتهاي منطقه وجود دارد كه خطرناكترين آن تروريسم، تكفير و افراط گرايي است. ايران و لبنان با چالشهاي مشتركي در منطقه و جهان مواجهند و ايران به عنوان برادر لبنان، از هر گونه توافق ميان گروههاي سياسي در اين كشور حمايت مي كند. همچنین در مذاکره با طرف لبنانی، موضوع ربوده شدن ديپلماتهاي ايراني در لبنان و ناپديدشدن امام موسي صدر را بررسي نموديم.

ظریف تصریح کرد: لبنان را يك كشور دوست و الگويي در زمينه مقاومت مي دانيم و براي يافتن راهكاري براي حل بحران سوريه در كنار لبنان مي مانيم. تمام طرفها بايد براي حل سياسي بحران سوريه بكوشند. هر كسي ادعاي استقرار امنيت در سوريه را دارد، زمينه را در برابر گفت وگو ميان مردم سوريه هموار سازد.

وی تاکید کرد: سوريه نمي تواند شرطي براي اينگونه تلاشها بپذيرد.  قراردادن هر گونه پيش شرط به نفع طرفهاي سوري براي دستيابي به حل سياسي بحران سوريه نيست.

وزیر امور خارجه در خصوص نقش کشورمان در حل بحران سوریه اظهار داشت: ايران مي تواند در زمينه دستيابي به حل سياسي بحران نقش ايفا نمايد و مخالفان شركت ايران در ژنو 2 در آينده پشيمان خواهند شد. ايران هر گونه پيش شرط براي شركت در ژنو 2 را رد مي كند. رابطه ايران و سوريه مي تواند در زمينه ثبات منطقه نقش ايفا كند.

ظریف درباره رابطه ایران با کشورهای منطقه گفت: از اصول ثابت ما تلاش براي ايجاد همكاري با كشورهاي منطقه به ويژه كشورهاي منطقه مانند عربستان است.   تروريسم، تكفير و افراط گرايي همه را در منطقه هدف گرفته و تنها مي توان با تلاش مشترك با آن مقابله نمود.

همچنین عدنان منصور وزیر خارجه لبنان در این نشست خبری اظهار داشت: اميدواريم ايران به خاطر اهميت منطقه اي و استراتژیک خود، در ژنو2 شركت كند. همچنين به كنفرانس ژنو 2 اميدواريم چون تنها راه حل بحران سوريه است.

منصور افزود: ما اتفاق نظر داريم كه حل بحران سوريه فقط از طريق گفت وگو و حل سياسي امكان پذير خواهد بود. در  گفت وگو با وزیر خارجه جمهوری اسلامی، پیرامون مسائل مهمي به ويژه درباره رويدادهاي سوريه و شماري از كشورهاي منطقه بحث کردیم و با ايران براي مبارزه با تروريسم و مبادله اطلاعات در اين زمينه همكاري مي كنيم.

وزیر خارجه لبنان ادامه داد: سفر وزير خارجه ايران به لبنان به خاطر رويدادهاي منطقه داراي اهميت زيادي است و اتفاق نظر براي همكاري با يكديگر به منظور مقابله با تروريسم وجود دارد.

وی در مورد احتمال عدم دعوت از ایران به ژنو 2 گفت: عدم شركت ايران در ژنو 2 از نقش آن در زمينه ايجاد راهكاري براي حل بحران سوريه نمي كاهد.

منصور در خصوص انفجار تروریستی در برابر سفارت ایران در بیروت گفت: لبنان در زمينه تحقيق پيرامون انفجار سفارت ايران و دستگيري عاملان آن ذي ربط بوده و اين پرونده با مرگ الماجد بسته نمي شود. آنچه عليه سفارت ايران رخ داد، لبنان را از درون تحت تاثير قرار داد.

پربیننده ترین خبرها