355هزار بی‌خانمان، نتیجۀ درگیری‌های سودان جنوبی

355هزار بی‌خانمان، نتیجۀ درگیری‌های سودان جنوبی
سه شنبه 24 دی 1392 - 11:04

بنا بر اعلام سخنگوی سازمان ملل متحد حدود 355 هزار نفر در سودان جنوبی از زمان شروع درگیری‌ها بین نیروهای دولتی و مخالفان در یک ماه پیش، بی‌خانمان شده اند.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، مارتین نسیرکی سخنگوی سازمان ملل متحد امروز در کنفرانس خبری خود به نقل از دفتر هماهنگی امور بشردوستانه این سازمان اعلام کرد: حدود 355 هزار نفر اکنون در سودان جنوبی بی‌خانمان هستند که نزدیک به نیمی از آنها توانسته‌اند کمک دریافت کنند.

وی افزود: بیش از 42 هزار نفر نیز به کشورهای همسایه سودان جنوبی پناه برده‌اند.

نسیرکی خاطرنشان کرد: هیات سازمان ملل در سودان جنوبی همچنان به محافظت از غیر نظامیان در این کشور ادامه می‌دهد.

به گفته وی سازمان ملل همچنین در حال ساخت اردوگاه جدیدی در جوبا پایتخت سودان جنوبی است؛ این در حالی است که تا کنون 30 هزار نفر در این شهر بی‌خانمان شده‌اند و در دو اردوگاه سازمان ملل متحد به دنبال سرپناه هستند.

بنا بر اعلام هیات سازمان ملل در سودان جنوبی، نیروهای مخالف دولت ( نیروهای طرفدار ریک ماچار، معاون پیشین رییس جمهور سودان جنوبی)کنترل شهر بور واقع در استان جانگلی را در دست دارند و همچنین گزارش‌هایی در مورد درگیری مسلحانه در نزدیکی اردوگاه سازمان ملل در همان منطقه، منتشر شده است.

در بنتیو واقع در شمال سودان جنوبی نیز نزدیک به 570 صلحبان سازمان ملل متحد از نه هزار آواره محافظت می‌کنند.

نسیرکی گفت: آژانس‌های امداد در مورد گزارش خشونت‌ علیه غیر نظامیان، امدادگران و افزایش غارت‌گری در سودان جنوبی به شدت نگران هستند.

سودان جنوبی سال 2011 از سودان اعلام استقلال کرد.سالوا کر، رییس جمهور سودان جنوبی، ادعا می کند که نیروهای وفادار به ریک ماچار برای کودتا علیه دولت وی تلاش کرده‌اند که همین مساله در نیمه ماه دسامبر، منجر به شروع درگیری‌ها در جوان‌ترین کشور جهان شده است.

پس از گذشت دو سال و شش ماه از استقلال سودان جنوبی که به دنبال جنگ داخلی طولانی مدت علیه خارطوم (پایتخت سودان) به دست آمد، از پانزدهم دسامبر، نیروهای شورشی طرفدار ماچار، معاون برکنار شده رییس جمهور سودان جنوبی، به درگیری های مسلحانه با نیروهای طرفدار "سالوا کر" رییس جمهور این کشور روی آوردند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها