خوابی که مصر برای حماس دیده است

خوابی که مصر برای حماس دیده است
چهارشنبه 25 دی 1392 - 17:40

بنا به گفتۀ مسئولان امنیتی بلندپایه مصر، پس از سرکوب اخوان المسلمین در داخل این کشور، دولت حاکم که مورد حمایت ارتش است، طرحی برای تضعیف حماس در غزه ارائه کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، مسئولان امنیتی و دیپلماتیک مصر اظهار داشته اند که هدف از این طرح -که تحقق آن چند سال به طول می انجامد- همکاری با جنبش فتح (به عنوان رقیب سیاسی حماس) و حمایت از فعالیتهای مردمی ضد حماس در غزه است.   

از زمان برکناری محمد مرسی رییس جمهور اسلام گرای مصر توسط ارتش این کشور، اقتصاد غزه به خاطر انهدام عمده 1200 تونل زیرزمینی که به علت محاصره صهیونیستی، برای انتقال غذا، خودرو و سلاح به غزه از آن استفاده می شد، تحت فشار بیشتری قرار گرفت.

به گفته مسئولان امنیتی، ماموران سازمان اطلاعات در حال طراحی طرحی به منظور کمک به فعالان سیاسی متخاصم با حماس به منظور تضعیف جنبش هستند که پس از درگیری با فتح به رهبری محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین در سال 2007 به غزه سیطره یافت. مسئولان مصری گفتند: حماس با واکنش فزاینده فعالانی مواجه است که قصد اعتراض به سبک مصر را دارند که باعث سرنگونی دو رییس جمهور از زمان آغاز بهار عربی در سال 2011 شد و مصر می خواهد از چنین اعتراضاتی حمایت کند. 

یک مسئول امنیتی بلندپایه که خواست نامش فاش نشود، به خبرگزاری رویترز گفت: نوبت غزه خواهد رسید، نمی توانیم بدون پایان دادن به این تروریسم در غزه که هم مرز ماست، از تروریسم اخوان المسلمین در مصر رها شویم.

این در حالی است که دولت مصر، رسما حماس را به حمایت از گروههای تندروی مرتبط با القاعده که سطح حملاتشان علیه نیروهای امنیتی در سینا را در ماههای اخیر افزایش داده اند، متهم می کند. این حملات به قاهره و سایر شهرهای مصر کشیده شده است. دولت موقت مصر که مورد حمایت ارتش است، ضمن حمله گسترده علیه اخوان المسلمین، تقریبا سران اصلی آن و هزاران نفر از هوادارانش را دستگیر کرده و آن را یک سازمان تروریستی نامیده است.

اخوان المسلمین و حماس، اتهام تروریسم به خود را تکذیب نموده و حتی اخوان می گوید که به مسالمت آمیز بودن اعتراضات خود پایبند است.

اما در غزه و با توجه  مسلح بودن حماس و تجربه چند ساله آن در زمینه مبارزه با رژیم صهیونیستی و توان سرکوب هر گونه مخالفت، اوضاع متفاوت است. یک مسئول حماس در این باره می گوید: گفت وگوی مسئولان مصری با خبرگزاری رویترز ثابت کرد که قاهره دیگران را به خشونت و ایجاد هرج و مرج تحریک می کند.

همچنین سامی ابوزهری سخنگوی حماس  تاکید کرده که حماس هرگز در امور داخلی مصر مداخله نکرده و نمی کند، لذا نباید کسی به تضعیف حماس بیندیشد.

در همین حال، محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر اکنون به اتهام تحریک به قتل تظاهرکنندگان در دوران ریاستش در آستانه محاکمه قرار دارد. وی در دوره ریاست بر دولت مصر، روابط نزدیکی با حماس داشت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها