چرا دولت مصر حضور در همه‌پرسی را گسترده جلوه می‌دهد؟

چرا دولت مصر حضور در همه‌پرسی را گسترده جلوه می‌دهد؟
چهارشنبه 25 دی 1392 - 22:18

العالم- رسانه‌های دولتی مصر در سایه حاکمیت نظامیان این کشور، به هر ترفندی متوسل می شوند تا حضور مردم در همه پرسی قانون اساسی این کشور را "گسترده" جلوه دهند.

خبرگزاری فارس در تحلیلی پیرامون همه پرسی قانون اساسی جدید مصر نوشت:  کابینه مصر میزان مشارکت در همه‌پرسی قانون اساسی در این کشور را در حدود 53 درصد اعلام کرده است.

صرف نظر از اینکه این آمار درست باشد یا نه، این مقاله در صدد نفی این سطح از میزان مشارکت مردم در همه پرسی نیست، بلکه به دلایلی اشاره خواهد کرد که چرا حکومت تلاش دارد تا سطح مشارکت مردم در همه پرسی را گسترده اعلام کند. البته مخالفان حکومت، میزان مشارکت مردم را بسیار ضعیف اعلام کردند.

رسانه های دولتی و نیز شبکه های حامی نظامیان (از جمله العربیه) تلاش داشتند تا این همه پرسی را گسترده نشان دهند و طرفداران مخالفان را کم شمار به نمایش بگذارند تا این طور القا کنند که اینها عده ای اندکی هستند که در مسیر نقشه راه آینده کشور سنگ اندازی می کنند. این رسانه‌ها به ترفندهای مختلفی متوسل شده از پخش تصاویر مردمی که در حوزهای انتخاباتی صف بسته‌اند تا حضور برخی از افراد سالخوره و مسن ناتوان از راه رفتن که توسط نیروهای ارتشی به پای صندوق های رای آورده می شوند.

آنها همچنین این حضور را آنقدر چشم گیر توصیف کرده بودند به طوری که روز گذشته شایعاتی مبنی بر تمدید زمان همه پرسی منتشر شده بود. البته کمیساریای عالی انتخابات مصر پس از انتشار شایعات، در بیانیه‌ای رسمی این مسئله را رد و تأکید کرد، همه پرسی قانون اساسی دو روزه خواهد بود.

این انتخابات در فضایی کاملا امنیتی و در سایه تدابیر بی سابقه امنیتی برگزار شد و پیش از برگزاری انتخابات نیز وزارت کشور به مخالفان نسبت به برگزاری هر گونه تظاهرات یا اقدامی که در امر برگزاری انتخابات خللی ایجاد کند، هشدار داده بود. در درگیری‌های روز اول همه پرسی، نیروهای امنیتی با معترضان دستکم 11 نفر کشته شده‌‌ و 28 نفر زخمی شده‌اند.

اخوان المسلمین و احزاب همسوی آن، همه پرسی را تحریم کرده و از طرفداران خود خواسته بودند در این همه پرسی شرکت نکنند. این گروهها همچنان «محمدمرسی» را رئیس جمهور قانونی کشور می دانند و بر بازگشت وی به قدرت تاکید دارند.

اما چرا در چند روز گذشته تلاش هایی از این دست را بیشتر از قبل شاهد هستیم . با توجه به سخنانی که «حازم الببلاوی» نخست وزیر دولت موقت مصر بیان کرده می توان به ماهیت واقعی و اهداف پشت پرده این مسئله پی پرد و اینکه چرا حاکمان کنونی مصر بیش از بیش نگران آینده خود و مضطرب به نظر می رسند.

ببلاوی روز چهاشنبه در سخنانی گفت: استقبال گسترده شهروندان مصری از همه پرسی قانون اساسی، مواضع افراطی در داخل و خارج را تغییر خواهد داد.

وی در ادامه با بیان اینکه اخوان المسلمین چنین استقبال گسترده ای را انکار می‌کند، تاکید کرد: استقبال از همه پرسی بزرگتر از آن چیزی بود که پیش بینی می‌شد.

با توجه به سخنان ببلاوی می‌توان به عمق نگرانی حاکمان کنونی مصر پی برد.

اهداف دولتمردان مصری را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

1) مشروعیت بخشیدن به کودتا علیه مرسی

2) همراه کردن کشورهایی که هنوز دولت کنونی را به رسمیت نشناختند و خروج از انزوای سیاسی در منطقه و جهان

3) معرفی کردن گروه اخوان المسلمین به عنوان گروه تروریستی و قانون شکن و خارج کردن آنها از گود سیاسی و کم ارزش نشان دادن اعتراضات آنها و سرکوب شدیدتر مخالفان

4) فراهم کردن مقدمات برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری

5) تلاش برای روی کار آوردن ژنرال السیسی به ریاست جمهوری و قبضه کامل قدرت

روزنامه سعودی«الشرق الاوسط»، چاپ لندن در شماره روز چهارشنبه خود عملا به این مسئله اشاره کرد و رسما نامزدی السیسی در انتخابات ریاست جمهوری را کلید زد. البته همان طور که در یاداشت قبلی به آن اشاره شد از مدت ها قبل چنین پروژه‌ای طرحی شده بود.

این روزنامه به نقل از منابع نظامی و سیاسی گزارش داد که احتمالا دهه پایانی ماه ژانویه شاهد تغییراتی در ترکیب کابینه دولت موقت مصر باشد.

بر اساس این گزارش، «عبدالفتاح السیسی» وزیر دفاع مصر احتمالا از ترکیب کابینه خارج شده و «صدقی صبحی» فرمانده ستاد نیروهای مسلح مصر جانشین او شود.

این روزنامه به نقل از منابع نزدیک به دولت موقت تأکید کرد که بر اساس سناریویی از پیش تعیین شده «عدلی منصور» رئیس جمهور موقت مصر اعلام خواهد کرد که السیسی برای آمادگی به منظور حضور در انتخابات ریاست جمهوری مصر از وزارت دفاع کناره گیری کرده و دولت موقت به نخست وزیری «حازم الببلاوی» تا نیمه تابستان سال جاری به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

این روزنامه تأکید کرد که گروه‌های حامی السیسی روز 25 ژانویه و در دومین سالروز انقلاب مصر که منجر به سرنگونی مبارک شد، تجمع خواهند کرد و وزیر دفاع مصر در این روز و یا 26 ژانویه برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی خواهد کرد.

 

* حسن رستمی - خبرگزاری فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها