وقتی که مهد تروریسم مسوول مبارزه با تروریسم می شود

وقتی که مهد تروریسم مسوول مبارزه با تروریسم می شود
پنج‌شنبه 26 دی 1392 - 14:24

العالم - نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد، سپردن مسوولیت مرکز بین المللی مبارزه با تروریسم به عربستان سعودی را بزرگ ترین افتضاح در مجموعه سازمان ملل متحد ارزیابی کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "بشارجعفری" گفت: دبیرکل سازمان ملل متحد قبل از این که با سپردن این مسوولیت به عربستان شریک جرم وی شود باید با دروغ به افکار عمومی دنیا بقبولاند که این مرکز باصطلاح مرکزی برای مبارزه با تروریسم است.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد، تاکید کرد که عربستان نمی تواند در یک پروژه بین المللی چند جانبه برای مبارزه با تروریسم وارد شود و همزمان به سوریه تروریست اعزام کند و در اقدامات تروریستی افغانستان، عراق و مالی و پیش تر در الجزائر، نیجریه و نیجر نقش داشته باشد.

جعفری با اشاره به این که تروریسم تکفیری - وهابی از عربستان سعودی ریشه می گیرد و این امر بر کسی پوشیده نیست، گفت: برای "بان کی مون" دبیر کل سازمان ملل متحد کار دشواری است که در کنفرانس کویت از عربستان بخواهد به آوارگان سوری کمک مالی کند و همزمان، دلایل و قرائنی را که به صورت رسمی یا از طریق رسانه ها مبنی بر دخالت مستقیم عربستان در سوریه منتشر شده را بررسی نماید.

وی افزود: بان کی مون معمولا در مسائل سیاسی طبق خواست آمریکا رفتار می کند، مثلا در دیدارش از عراق با اسناد مربوط به دست داشتن عربستان در اقدام های تروریستی عراق روبرو شد؛ اما از آن عبور کرده و به تاکید بر ضرورت اتحاد دولت و ملت عراق برای مبارزه با تروریسم اکتفا نمود و گفت که دولت های منطقه ای و جامعه جهانی باید با هم همکاری نمایند و سازمان ملل نیز از طریق استراتژی مبارزه با تروریسم با کشورهای ذیربط بخصوص عراق همکاری نزدیک خواهد داشت.

جعفری اظهار کرد: این استراتژی با اقدام بان کی مون در سپردن مسوولیت مبارزه با تروریسم به عربستان سعودی تناقض دارد، ضمن آن که ریاض به تنهایی ده میلیون دلار برای تاسیس مرکز بین المللی مبارزه با تروریسم پرداخت کرده و اخیرا صد میلیون دیگر نیز پرداخته و همه این مبالغ از محلی غیر از بودجه سازمان ملل متحد تامین شده و طبق قانون این گونه اقدامات، فساد و زد وبند و نبود شفافیت به شمار می آید.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل همچنین خاطرنشان کرد که این موضوع را بارها با دبیرخانه سازمان ملل مطرح کرده و اخیرا با جفری ویلتمن نماینده دبیرکل سازمان در امور سیاسی دیدار و درباره نامه های بی شماری که به این دبیرخانه نوشته با وی صحبت کرده است؛ این نامه ها حاوی اسنادی است که دخالت آشکار عربستان در اقدامات تروریستی و حمایت از تررویست ها را نشان می دهد و همه اینها غیر از  دستگیری و هلاکت صدها تروریست سعودی در خاک سوریه است که دخالت عربستان را به وضوح نشان می دهد.

جعفری پس از این دیدار در نهایت توانست  ویلتمن را قانع کند که رسیدگی به این مساله در محدوده وظایف اوست.

وی در این باره توضیح داد: یک کارگروه متخصص برای مبارزه با تروریسم و اجرای راهبرد سازمان ملل در این زمینه در سال 2006 تشکیل شد که تابع مجمع عمومی این سازمان است اما مسوول پیگیری آن دبیرخانه سازمان ملل است. جعفری با ارسال نامه های متعدد و اقداماتی دیگر از ویلتمن که مسوول مستقیم نظارت بر کارگروه مجری راهبردهای فراگیر مبارزه با تررویسم است خواسته بود که از دخالت عربستان، قطر و ترکیه در اقدامات تروریستی سوریه جلوگیری نماید.

نماینده سوریه در سازمان ملل همچنین فاش کرد که کشورش موضوع تحت تعقیب قرار دادن عربستان و ترکیه و قطر در مراجع قضایی را در سازمان ملل پیگیری می کند و برای این منظور صدها نامه و سند در دست دارد که در وقت مناسب ارائه خواهد کرد.

وی افزود: یکی از این نامه ها حاوی نام 72 وهابی تکفیری است که فتوای جهاد در سوریه را صادر کرده و آشکارا به تروریسم دعوت کرده اند. همچنین نام 473 سعودی که در سوریه به هلاکت رسیده اند از جمله این اسناد است.

جعفری اظهار داشت: پیش از این نیز نامه ای درباره همکاری دستگاه اطلاعاتی عربستان با ترکیه برای وارد کردن القاعده یمن به سوریه به سازمان ملل متحد فرستاده بودیم که در طی این فرایند 520 تن از اعضای القاعده یمن از طریق ترکیه و با دخالت مستقیم اطلاعات عربستان وارد سوریه شدند.

نماینده سوریه در سازمان ملل متحد همچنین تاکید کرد که دست داشتن عربستان در حوادث سوریه اثبات شده و وزیر خارجه سعودی نیز دوبار در قاهره گفت که عربستان به مخالفان سوری سلاح می دهد.

جعفری گفت: صدها بلکه هزاران سعودی در لوای گروهک های تروریستی در جبهه النصره و جبهه موسوم به اسلامی می جنگند و دولت عربستان به علاوه شیوخ وهابی و تکفیری همگی در ترورهای سوریه دست دارند که این مساله باید مورد رسیدگی شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل قرار گیرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها