تاثیر خصومت قطر و عربستان بر مخالفان سوریه

تاثیر خصومت قطر و عربستان بر مخالفان سوریه
پنج‌شنبه 26 دی 1392 - 17:55

العالم - خصومت میان قطر و عربستان موجب اختلاف گروه های تروریستی در سوریه شده، به حدی که به عقیده ناظران ممکن است مانع از تشکیل هیاتی یکپارچه از سران مخالفان مسلح برای شرکت در نشست ژنو 2 در سوئیس شود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، منابع وابسته به ائتلاف موسوم به مخالفان سوریه و دیپلمات های وابسته به طرف های خارجی حامیان آنها اعلام کردند که هنوز مشخص نیست که آیا بتوان اختلافات را تا جمعه آتی حل وفصل کرد.
قرار است در روز جمعه ائتلاف موسوم به مخالفان ملی سوریه که متشکل از 120 نفر، درخصوص مشارکت و یا عدم مشارکت در نشست ژنو 2 رای گیری کنند.
در این میان، برخی بر این باورند که قطر، گروه های هم پیمان خود در ائتلاف به اصطلاح ملی مخالفان سوریه را به تحریم گفت وگوها وادار نخواهد کرد، زیرا این کار خشم عربستان، ترکیه و کشورهای غربی را بر می انگیزد.
44  نفر از اعضای ائتلاف ملی سوریه که اغلب آن ها با قطر ارتباط دارند، در ماه جاری به نشانه اعتراض از حضور در نشست های مذاکره بدون گرفتن تضمین برای تحقق خواسته های اساسی خود، خودداری کردند.
کسانی که از حضور در نشست های مذاکره مخالفان حکومت سوریه خودداری کردند، به ویژه از انتخاب دوباره "احمد الجربا" - مورد حمایت عربستان - به عنوان رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوریه خشمگین بودند.
بر اساس این گزارش، نقش قطر در حمایت از برخی از گروه های تروریستی در سوریه، در نشست روز یکشنبه گروه به اصطلاح دوستان سوریه در پاریس بررسی شده است.
دراین نشست، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و برخی از وزرای کشورهای غربی حضور داشتند.
یکی از حاضران دراین نشست اعلام کرده که "پیام این است که همه نیاز به گشایش صفحه جدیدی درخصوص  حمایت از نشست ژنو 2 و دست برداشتن از حمایت تندروها دارند".
درحالیکه نشانه های آشکاری در خصوص نقش مهم قطر در تصمیم گیری برای شرکت ائتلاف ملی مخالفان در نشست ژنو 2 وجود دارد، وزیرامور خارجه قطر در پاریس ادعا کرده بود که قطر از هیچ یک از گروه های مخالف در سوریه حمایت نمی کند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها