چه کسی به جای قرضاوی نماز جمعه خواند؟

چه کسی به جای قرضاوی نماز جمعه خواند؟
جمعه 27 دی 1392 - 20:45

به دنبال ممانعت دولت قطر از امامت یوسف قرضاوی در نماز جمعه شهر دوحه در هفته گذشته، گمانه‌زنی‌ها درباره جانشین وی ادامه داشت تا اینکه سرانجام قرعه به نام شیخ محمد العریفی عربستانی درآمد و وی به جای قرضاوی در پایتخت قطر بر منبر جمعه نشست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، در حالی که گمانه زنی ها درباره علت برکناری قرضاوی از امامت نماز جمعه مسجد عمر بن الخطاب دوحه، ادامه داشت، باز هم یک شیخ غیر قطری در یکی از مهم ترین مساجد قطر برای اقامه نماز جمعه ماموریت یافت.

چنین معمول بود که شیخ یوسف قرضاوی رئیس تشکل اخوانی موسوم به "اتحادیه جهانی علمای مسلمان" -که از علمای متمایل به اخوان المسلمین در سراسر جهان اسلام تشکیل شده است- پس از قیام مردمی و کودتای ارتش علیه محمد مرسی در سی ام ژوئن 2013 در خطبه های نماز جمعه به تبلیغ علیه نظام جدید و پلیس و ارتش مصر می پرداخت.

تحلیلگران احتمالات فراوانی را به عنوان دلیل برکناری قرضاوی ذکر کرده اند که از بارزترین آنها می توان به تلاش برای کاستن تنش در روابط مصر و قطر و از سرگیری روابط دو کشور پس از اختلافات اخیر اشاره کرد؛ تنش هایی که به دلیل مواضع منفی قطر در قبال قیام مردم مصر علیه هم پیمان دوحه یعنی محمد مرسی در مسند ریاست جمهوری مصر آغاز شد. البته این احتمال نیز مطرح شده است که قرضاوی احتمالا جایگاه دیگری را برگزیده و از آن طریق به تبلیغ برای اخوان المسلمین و تبلیغات علیه ارتش و نظام جدید مصر خواهد پرداخت.

پایگاه مصری "البوابه نیوز" در این باره نوشت: شیخ محمد العریفی عربستانی امروز به جای شیخ یوسف قرضاوی مصری در دوحه امامت نماز جمعه را بر عهده گرفت.

العریفی در خطبه های نماز جمعه با اشاره به رویدادهای کنونی در کشورهای اسلامی، خواستار کمک به گروه های مسلح در سوریه و تلاش برای برقراری وحدت در میان آنها شد و برای حفظ قطر از آنچه "شر اشرار و مکر و نیرنگ فریبکاران" نامید، دعا کرد.

العریفی با وجود اینکه یک روحانی حنبلی مذهب و دارای گرایشات وهابی است، اما در مقایسه با سایر مفتی های عربستانی تعصبات کمتری دارد. وی به علت داشتن چنین دیدگاه هایی و حمایت از مرسی پس از برکناری، با وجود عدم عضویت در تشکیلات بین المللی اخوان المسلمین، در میان طرفداران این تشکیلات بین المللی محبوبیت یافته است.

یادآور می شود شیخ "محمد بن زاید آل نهیان" ولیعهد ابوظبی در مواضعی اخیرا اعلام کرده بود که "سیاست قطر درباره مصر تغییر خواهد کرد. اما این امر نیازمند اندکی زمان است".

گفته می شود از زمان روی کار آمدن شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر جدید قطر به جای پدرش در تابستان 2013 تاکنون، اخبار فراوانی درباره احتمال برکناری قرضاوی از امامت نماز جمعه قطر به گوش می رسید.

***

یوسف قرضاوی، مبلّغ 87 ساله، تبعه مصر و پدر معنوی تشکیلات بین المللی اخوان المسلمین است که در سال 1961 به قطر رفت و در آنجا اقامت گزید؛ وی پس از چند سال فعالیت در دستگاههای آموزشی و دینی قطر به عنوان مفتی آن کشور برگزیده شد.

پس از انقلاب های اخیر در کشورهای عربی از آنجا که تشکیلات اخوان المسلمین در بیشتر کشورها دارای تشکیلات منظم و قوی است و قرضاوی به عنوان رئیس تشکل اخوانی موسوم به "اتحادیه جهانی علمای مسلمان" ب، در اختیار گرفتن قدرت توسط این گروه از طریق انتخابات در این کشورها اطمینان داشت از انقلاب های مذکور حمایت کرد.

وی تظاهرات میلیونی مردم مصر در سراسر آن کشور در اعتراض به عملکرد محمد مرسی رئیس جمهور سابق آن کشور را "اعتراض علیه مشروعیت" نامید و خواستار صبر و شکیبایی تا پایان دوره ریاست جمهوری وی شد.

قرضاوی پس از برکناری مرسی به شدت علیه ارتش و نظام جدید مصر موضع گرفت و ارتش مصر را از نظامیان رژیم صهیونیستی بدتر دانست و حکم قتل عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع این کشور را به علت "سرنگون" کردن دولت مرسی صادر کرد! البته وی درباره اقدامات گروههای افراطی در صحرای سینا علیه نیروها و نهادهای دولتی مصر هیچ موضعی نگرفته است.

پربیننده ترین خبرها