لاوروف: وقت‌کشی مخالفان سوری قابل توجیه نیست

لاوروف: وقت‌کشی مخالفان سوری قابل توجیه نیست
جمعه 27 دی 1392 - 22:13

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، ضمن انتقاد از بی‌تفاوتی کشورهای غربی به "مخالفان داخلی" سوریه، تصریح کرد: هیچ توجیهی برای دور کردن مخالفان داخلی سوریه از کنفرانس ژنو2 وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "سرگئی لاوروف" وزیر خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با "ولید المعلم" همتای سوری خود در مسکو گفت: دلیل وقت کشی "ائتلاف ملی"، اختلافات حامیان منطقه ای آنها است.

وزیر خارجه روسیه با تاکید بر اینکه "طبیعی است که نگران باشیم"، افزود: در حالی که دولت سوریه از مدت ها قبل برای شرکت در کنفرانس ژنو2 اعلام آمادگی کرده و برای این منظور هیاتی تشکیل داده است، مخالفان همچنان وقت کُشی می کنند.

لاوروف تصریح کرد: ائتلاف ملی اعلام کرده که تصمیم نهایی در زمینه شرکت در ژنو 2 را در جریان "نشست استانبول" در روزهای شنبه یا یکشنبه اتخاذ خواهد کرد. ائتلاف ملی و سایر گروه های معارض هنوز برای شرکت در ژنو2 دعوتنامه دریافت نکرده اند، دبیرکل سازمان ملل متحد هم به ما گفته است که منتظر تصمیم ائتلاف در زمینه شرکت یا عدم مشارکت در کنفرانس است؛ از این رو ما درباره بازی با موضوع دعوت از مخالفان سوری نگرانیم.

وی با تاکید به ضرورت شرکت "مخالفان داخلی" در ژنو 2 یادآور شد، روسیه نسبت به بی تفاوتی شرکای غربی نسبت به مخالفان داخلی نگران است، چون هیچ توجیهی برای دورساختن مخالفان داخلی سوریه از کنفرانس وجود ندارد، زیرا "ائتلاف ملی" فقط نماینده مخالفان خارجی است.      

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: این موضوع نگران کننده است، شرکای ما تمام تلاششان را به متقاعد ساختن "ائتلاف ملی" برای شرکت در ژنو2 معطوف ساخته و نسبت به گروه های مخالف دیگر که دارای رویکرد ملی بوده و قصد شرکت در کنفرانس را دارند، بی توجه هستند.

ولید المعلم وزیر خارجه سوریه نیز در این کنفرانس خبری مشترک گفت: به همتای روس خود طرحی درباره تدابیر امنیتی در حلب به منظور آتش بس ارائه داده است، وی با ابراز امیدواری نسبت به موفقیت این طرح گفت: دولت سوریه در صورت وجود تعهد طرف مقابل، آماده اجرای طرح است.

المعلم افزود: در نتیجه اعتمادمان به موضع و نقش روسیه در زمینه توقف خونریزی ها، طرح مزبور را ارائه دادیم و از وزیر خارجه روسیه خواستیم تماسهای لازم به منظور تضمین اجرا و تعیین ساعت صفر جهت آغاز آتش بس را انجام دهد، به نظر من در صورت موفقیت طرح، می توان آن را در سایر شهرهای سوریه اجرا نمود.      
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها