روسیه: وقت کشی مخالفان سوریه منطقی نیست

روسیه: وقت کشی مخالفان سوریه منطقی نیست
شنبه 28 دی 1392 - 11:44

وزیر امورخارجه روسیه از وقت کشی گروه موسوم به ائتلاف ملی مخالفان سوری در اعلام تصمیم خود درخصوص مشارکت در کنفرانس ژنو2 درباره سوریه به شدت انتقاد کرد.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، با توجه به اینکه کنفرانس ژنو2 درباره سوریه چهارشنبه آینده برگزار می شود، بخش اعظم دیدار دیروز سرگئی لاوروف و ولید المعلم همتای سوری او در مسکو، به این موضوع اختصاص یافت.

لاوروف تاکید کرد: وقت کشی ائتلاف ملی مخالف نظام سوریه دولت در تصمیم گیری در خصوص شرکت در کنفرانس ژنو2 منطقی نیست.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: علت این تاخیر، تلاش هرچه بیشتر برای بهترین برنامه ریزی جهت تعیین سرنوشت دولت و ملت سوریه نیست، بلکه علت واقعی این تاخیر همان کشمکش و درگیری بین گروه های مختلف مخالفان است که از سوی طرف های مختلف بیگانه حمایت می شوند.

وی با اشاره به نگرانی روسیه به دلیل وقت کشی مخالفان سوریه افزود: دولت سوریه از مدت ها پیش موافقت خود را برای شرکت در کنفرانس ژنو 2اعلام کرده و هیاتی برای شرکت در آن تشکیل داده است، اما مخالفان و در صدر آنها گروه موسوم به ائتلاف ملی نه تنها گام مشابهی برنداشتند، بلکه وقت کشی کردند.

وزیر خارجه روسیه با تاکید بر اینکه "برخی کشورها همچنان در حال بازی با برگه های دعوتنامه" هستند، تصریح کرد: برخی می خواهند ائتلاف، تنها نماینده ملت سوریه باشد و در این میان، مخالفان ملی گرای داخل و چندین طرف دیگر را نادیده می گیرند.

وی با بیان اینکه "نمی توان مخالفانی را که در داخل سوریه فعالیت می کنند، از این کنفرانس دور داشت"، گفت: مشخص است که ائتلاف ملی، شامل افرادی از خارج از سوریه است. اگر برگزار کنندگان کنفرانس ژنو 2، فقط موضوع شرکت ائتلاف ملی را در کانون توجه خود قرار دهند و دیگر طرف های ملی گرای سوری را نادیده بگیرند، این مساله مایه نگرانی شدید خواهد بود.

وزیر خارجه روسیه همچنین مخالفت خود را با سوء استفاده برخی طرفهای تأثیرگذار در مسأله سوریه از وضع انسانی مردم این کشور برای ایجاد گذرگاه های امن یا مناطق پرواز ممنوع مردود دانست و آن را مقدمه دخالت بیگانگان ارزیابی کرد.

"ولید معلم" وزیر خارجه سوریه نیز تاکید کرد: در این دیدار، طرح سوریه برای اتخاذ تدابیر امنیتی جهت برقراری امنیت در استان حلب را به اطلاع همتای روسی خود رساند و خاطرنشان کرد: ماموریت اصلی دولت سوریه مبارزه با تروریسم است، و این طرح در صورت موفقیت الگوی طرح های مشابه در دیگر شهرها خواهد شد.

وی افزود: دولت دمشق منتظر خواهد بود که لاوروف زمان اجرای این طرح را به مسئولان سوریه ابلاغ کند چرا که این کار پس از کسب ضمانت و تعهدات طرف های حامی تروریسم صورت می گیرد.

وزیر خارجه سوریه همچنین از آمادگی دولت متبوع خود برای آغاز فرایند مبادله اسیران و بازداشت شدگان و اجرای آتش بس خبر داد و گفت: با اعتمادی که به مواضع روسیه و نقش این کشور در متوقف کردن خونریزی در سوریه داریم، طرحی در اختیار لاوروف قرار دادیم که تدابیر امنیتی مرتبط به شهر حلب را شامل می شود؛ از او خواستم تماس های لازم را صورت دهد تا اجرای این طرح و تعیین ساعت صفر آن تضمین شود.

وی افزود که از لاوروف درخواست کرده است تا تماس های بین المللی درخصوص اعلام آتش بس در حلب برقرار کنند.

ولید معلم اتهامات مطرح شده در کنفرانس اخیر کشورهای کمک کننده به سوریه در کویت را محکوم کرد و گفت: برخی طرف ها که دولت سوریه را به حملات هوایی ضد ملت سوریه متهم کردند، همان کسانی هستند که از تروریست ها حمایت مالی می کنند. آمریکا نخستین کشوری بود که از ورود و نفوذ تندروها به سوریه از طریق اراضی ترکیه استقبال کرد.

26

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها