ارتش سودان جنوبی کنترل شهر "بور" را بازپس گرفت

ارتش سودان جنوبی کنترل شهر
يکشنبه 29 دی 1392 - 11:54

العالم - ارتش سودان جنوبی از بازپس گیری شهر استراتژیک "بور" از نیروهای "ریاک ماشار" معاون برکنار شده رئیس‌جمهوری این کشور تازه‌ تأسیس خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "فیلیپ اغیر" سخنگوی ارتش سودان جنوبی اعلام کرد که نیروهای ارتش جوبا وارد شهر "بور" شده و استحکامات 15 هزار نفری نیروهای "ریاک ماشار" را درهم شکستند.

ارتش اوگاندا که به کمک ارتش سودان جنوبی شتافته هم در بیانیه ای اعلام کرد: نیروهایش با آزادسازی شهر راهبردی "بور" به پاکسازی این شهر از وجود عناصر مسلح اقدام کرده اند.

درهمین حال سخنگوی شورشیان سودان درآدیس آبابا پایتخت اتیوپی با اشاره به تلاش برای آغاز مذاکرات میان طرفهای درگیر به منظور دستیابی به توافق آتش بس، گفت: جنگجویان ما اقدام به "عقب نشینی تاکتیکی" از "بور" کردند.

این شهر از اواسط دسامبر 2013 تا کنون صحنه بروز درگیریهای شدیدی میان ارتش سودان جنوبی و شورشیان مسلح این کشور است.

نخستین کودتای نظامی در سودان جنوبی که از 19 خرداد 1390 در یک همه پرسی عمومی از سودان شمالی به مرکزیت خارطوم جدا شد؛ بامداد دوشنبه 25 آذر به رهبری ˈریک ماشارˈ معاون رییس جمهوری این کشور صورت گرفت.

براثرناآرامی ها و درگیری های حاصل از این کودتا، تاکنون بیش از 30 هزار تن کشته و نزدیک به 400 هزار تن نیز از خانه و کاشانه خود آواره شده اند.

هرچند ˈماشارˈ ازسوی ˈمیاردیتˈ رییس جمهوری برکنار شد، ولی ˈماشارˈ نیز متقابلا رییس جمهوری را فاقد وجاهت قانونی دانست؛ لذا اختلافات طرفین موجب بروز درگیری های خشونت بار در چندین شهر این کشور شد و چند شهر نفت خیز به مدت چند روز در دست کودتاچیان بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها