قراردادهای میلیاردی؛پاداش اعراب به فرانسه

قراردادهای میلیاردی؛پاداش اعراب به فرانسه
سه شنبه 1 بهمن 1392 - 14:44

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به ویژه عربستان و امارات، به دلیل مواضع همسوی فرانسه در قبال اوضاع منطقه به خصوص سوریه، در صدد اعطای پاداش به این کشور از طریق عقد قراردادهای بزرگ تسلیحاتی هستند.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، منابع دفاعی پیش بینی می کنند امارات حدود 60 فروند هواپیمای "رافائل" برای تقویت نیروی هوایی خود خریداری کند.
قرارداد سه میلیارد دلاری که عربستان ماه گذشته براساس آن متعهد شد هزینه مجهز کردن ارتش لبنان به سلاح های فرانسوی را تامین کند نیز نشان داد اقدام کشورهای حاشیه خلیج فارس با استفاده از دلارهای نفتی برای تاثیر گذاشتن بر تصمیم سیاسی در منطقه از طریق هم پیمانان بین المللی مانند پاریس صورت می گیرد و تجربیات در طول تاریخ ثابت کرده که روابط بین المللی همیشه در گرو استفاده از اقتصاد به منظور رسیدن به اهداف سیاسی است.
وزارت امور خارجه فرانسه از زبان مارک باریتی معاون مدیرکل بخش خاورمیانه و شمال آفریقا به تازگی تاکید کرد فرانسه منافع راهبردی و اقتصادی دارد که باید از آنها دفاع کند و این منافع از جبل الطارق تا تنگه هرمز است.
وی افزود: پاریس باید خطوط تامین انرژی خود را تضمین کند و بازاری را که 8 درصد مجموع صادرات و حدود 25 درصد فروش کالاهای دفاعی آن را تشکیل می دهد، حفظ کند.

خوشبینی فرانسه درباره فرصت های توتال در امارات
نیکول بریک، وزیر تجارت خارجی فرانسه دیروز گفت شرکت نفتی فرانسوی توتال فرصت های خوبی برای ماندن در چارچوب حقوق امتیاز جدید نفت امارت ابوظبی دارد و امتیازی که 75 سال ادامه یافته و توتال بخشی از آن بوده این ماه به پایان رسید و ابوظبی آماده است این امتیاز را تمدید کند.
بریک در حاشیه اجلاس انرژی آینده در ابوظبی افزود: فرصت های توتال خوب است. توتال از 75 سال پیش در اینجا حضور دارد و شریکی است که به طور گسترده سرمایه گذاری کرده و از تلاش های آن تقدیر می شود.
وی گفت: امید دارم که با توتال به عنوان شریک بزرگ برخورد شود و این شرکت سزاوار آن است.
دهم ژانویه حقوق امتیاز نفت امارت ابوظبی که به پنج شرکت نفتی جهان داده شده به پایان رسیده است و شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) به تنهایی این بخش را تا زمان انتخاب شرکای جدید در اختیار دارد.
ادنوک اعلام کرد که با پنج شرکت یعنی شل، بی پی، توتال، اکسون موبیل و بارتکس توافقنامه ای امضا کرده که در آن به پایان امتیازی که امارت به شرکت های خارجی در سال 1939 به مدت 75 سال داده است، اشاره دارد.
امارات هم اکنون حدود 2 میلیون و 900 هزار بشکه نفت خام در روز تولید می کند و چهارمین تولید کننده بزرگ در سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) به شمار می رود.
بنابراین گزارش، بحران سوریه و شیوه برخورد آمریکا با آن نقطه عطفی در روابط واشنگتن و کشورهای حاشیه خلیج فارس بود به ویژه بعد از اینکه آمریکا از اتخاذ تصمیمی برای استفاده از راه حل نظامی علیه نظام بشار اسد که عربستان و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس با آن موافقند، صرف نظر کرد.
علاوه بر این بهبود در روابط واشنگتن و تهران، کشورهای حاشیه خلیج فارس را خشمگین کرد؛ کشورهایی که از محرمانه بودن مذاکرات و نوع امتیازاتی که واشنگتن به ایران داده و ممکن است به زیان منافع کشورهای خلیج فارس باشد، بیم دارند.
چیزی که دغدغه کشورهای حاشیه خلیج فارس را افزایش می دهد این است که بهبود روابط آمریکا و ایران در میان نوعی بی اعتمادی بین دو طرف در پی جنگ در سوریه صورت می گیرد به ویژه اینکه بیشتر این کشورها از مخالفان سوری حمایت می کنند و دخالت نظامی تعیین کننده علیه نظام بشار اسد را ترجیح می دادند.
این کشورها در حالی که منتظر بودند باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، تهدید خود را برای حمله تنبیهی به نظام سوریه به علت{آنچه که گفته می شد} قتل حدود هزار و 500 سوری با گاز سارین در اگوست گذشته عملی کند، هم پیمانان خود را از کشورهای عربی به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس با توافق هسته ای با تهران شوکه کرد.
کشورهای عربی به طور کلی و به ویژه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با چالش های و تهدیدات اساسی در منطقه ناآرام و ناامن مواجه هستند.
فرانسوی ها بر نتایج مثبت سفر دسامبر گذشته فرانسوا اولاند، رییس جمهور فرانسه، به ریاض پشت گرم هستند و به تازگی به یک سری قراردادهای تسلیحاتی دست یافته اند که قرارداد بزرگ عربستان از جمله آن ها به شمار می رود و ارزش آن به حدود 20 میلیارد یورو می رسد.
شرکت بزرگ صنایع نظامی "تیلز" فرانسه در حال مذاکره با عربستان درباره قراردادی است که انتظار می رود ارزش آن به 3 میلیارد دلار برسد و این قرارداد شامل ارتقای شبکه سامانه های پدافند هوایی می شود که از مراکز نظامی و حکومتی محافظت می کند.
برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در حال روی آوردن به تسلیحات ساخت فرانسه و عقد قراردادهای متنوع نظامی هستند. منابع نظامی پیش بینی می کنند امارات حدود 60 فروند هواپیمای "رافائل" برای تقویت نیروی هوایی خود خریداری کند. فرانسه در فروش سلاح به کشورهای در حال توسعه بعد از آمریکا و انگلیس در رده سوم قرار داد. 
قراردادهای تسلیحاتی کشورهای عربی با فرانسه در چارچوب حمایت از اقتصاد فرانسه و پاداش به پاریس به علت موضعگیری آن در حمایت از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس صورت می گیرد، نقشه راه به شیوه های افزایش مبادلات بازرگانی بین فرانسه و این کشورها تکیه خواهد کرد و ارزش این مبادلات به حدود 20 میلیارد دلار در سال می رسد.
تراز تجاری با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به نفع فرانسه است تا جایی که صادرات این کشور به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به حدود14 و نیم میلیارد دلار می رسد و در مقابل میزان واردات آن از این کشورها پنج و نیم میلیارد دلار است.
همچنین توافق شده است طرحی برای حمایت از موسسه های کوچک و متوسط در انواع مختلف سرمایه گذاری در پیش گرفته شود و شرکت های بزرگ فرانسه پروژه های گوناگونی در منطقه خلیج فارس اجرا کنند.
بنابراین گزارش، هیاتی از بازرگانان به نمایندگی از حدود 60 شرکت فرانسوی، فرانسوا اولاند را در سفر چندی پیش به عربستان همراهی کردند و مذاکراتی با بازرگانان سعودی و همچنین موسسه های بخش دولتی درباره امکان اجرای یک سری پروژه های مشترک براساس برنامه های سرمایه گذاری گسترده انجام دادند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها