اعتراف مهم بان کی مون در سوییس

اعتراف مهم بان کی مون در سوییس
چهارشنبه 2 بهمن 1392 - 11:57

دبیرکل سازمان ملل متحد در نخستین جلسه نشست ژنو2 درباره سوریه، با اشاره به وجود اختلاف بین کشورها در خصوص سوریه گفت، باید اعتراف کنیم ویرانی و مرگ در سوریه درنتیجه ارسال سلاح های متعارف از خارج است.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "بان کی مون" در افتتاحیه کنفرانس ژنو 2 اظهار داشت: بزرگترین چالش امروز، رسیدن به نتایجی مثبت درباره بحران در سوریه است.

بان کی مون افزود: ژنو2 فرصتی برای گفتگو با نیت خوب برای نجات سوریه و پایان بحران است.
وی مدعی شد: ژنو2 برای خود سوری‌ها است.
بان کی مون خاطرنشان کرد: اختلافاتی بین کشورها در منطقه در خصوص سوریه وجود دارد.

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: همه منطقه از بحران سوریه تحت تأثیر قرار گرفته و دولت و مخالفان سوریه در برابر فرصت و مسئولیتی بزرگ قرار دارند.
وی ادامه داد: ممکن است که امروز امیدواریهایی واقعی درباره سوریه باشد.

* ورود تروریستها از نقاط مختلف دنیا
بان کی مون فاجعه در سوریه را بسیار گسترده توصیف کرد و گفت: بی قانونی موجب ورود تروریستها از نقاط مختلف دنیا به سوریه شد.

* تخریب مدارس و عبادتگاه ها
بان کی مون با اشاره به تخریب مدارس، عبادتگاه‌ها در سوریه اذعان کرد: تروریست‌ها در سوریه در حال تحمیل دیدگاه ویرانگر خود هستند.

* سوریه قبلا پناهگاه امن آوارگان بود
وی با اشاره به اینکه سوریه قبلا پناهگاهی امن برای آوارگان کشورهای همسایه بود، خاطرنشان کرد: 3 و نیم میلیون سوری نیازمند کمک هستند.
بان کی مون گفت: خشونت سوریه را به کشوری تبدیل کرد که اکنون از آوارگی و مهاجرت اجباری (شهروندان) رنج می برد.

* اعتراف مهم
وی افزود: سوری‌ها کشور خودشان را دوست دارند و خواستار مبارزه با تروریسم هستند؛ آنها خودشان سرونوشت کشورشان را مشخص می‌کنند.
بان کی مون تأکید کرد: باید اعتراف کنیم که ویرانی و مرگ در سوریه درنتیجه ارسال سلاح‌های متعارف از خارج است.

دبیرکل سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: سوری‌ها آماده گفتگو بایکدیگر برای رسیدن به امنیت هستند، آنها باید در تعیین سرنوشت کشورشان مشارکت کنند؛  آنان مسئول ایجاد نظام سیاسی و تعیین سرنوشتشان هستند.
وی گفت: از همه حاضران می‌خواهم به دنبال رسیدن به راه حل سیاسی در سوریه باشند؛ باید حمله به شهروندان و اقدامات تروریستی پایان داد. و طرفهای درگیر باید به جنگ بایکدیگر پایان دهند.
بان کی مون با درخواست برای حمایت از سوری‌های خواستار صلح و امنیت پایدار، تأکید کرد: از جامعه بین الملل و ملت سوریه می‌خواهم گفتگوهایی سازنده را برای رسیدن به راه حل مسالمت آمیز در پیش گیرند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها