معلم: قاتلان مردم سوریه در ژنو 2 حضور دارند

معلم: قاتلان مردم سوریه در ژنو 2 حضور دارند
چهارشنبه 2 بهمن 1392 - 13:08

وزیر خارجه سوریه در افتتاحیه نشست ژنو2 با ابراز تأسف از حضور افرادی که دستانشان به خون مردم سوریه آغشته شده، تأکید کرد که سوریه فقط در صورت توقف ارسال سلاح و تروریستها و پایان محاصره و دخالتهای خارجی آرام می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "ولید معلم" امروز (چهارشنبه) در افتتاحیه نشست ژنو2 در سوییس گفت: سوریه، همچنان به قومیت عربی خود پایبند است، بر خلاف برخی از عرب‌ها که از قومیت عربی خود دست کشیدند.
معلم اظهار داشت: هیچ گاه در جایگاهی به دشواری امروز نبوده‌ام، زیرا در حال حاضر، تمام امیدهای کشور به هیأت سوریه (در نشست ژنو) بسته است.
وی افزود: امروز، سرانجام لحظه روشن شدن حقیقت فرا رسید، در حالی که تلاش های سازمان یافته بسیاری برای جلوگیری از فرارسیدن چنین لحظه‌ای صورت گرفته بود.
* حضور افرادی با دستان آغشته به خون در نشست ژنو
وزیر خارجه سوریه با تاکید بر این که به نمایندگی رسمی از دولت سوریه در این کنفرانس شرکت کرده است، از این که در این کنفرانس افرادی شرکت دارند که دستانی آغشته به خون مردم سوریه دارند، ابراز تاسف کرد.
معلم خاطر نشان کرد: برخی از کشورها که در جهالت و واپسگرایی دست و پا می زنند، تلاش کردند به ما دموکراسی بیاموزند.
* صاحبان دلارهای نفتی رسوا شدند
وی تأکید کرد: چهره واقعی کسانی که سعی داشتند از طریق دلارهای نفتی، ثبات سوریه را از بین ببرند، برای همگان عیان شد.
* یک سعودی چگونه می‌تواند مطالبات سوریها را برآورده کند
معلم خاطرنشان کرد: چگونه می‌توان انتظار داشت یک بیگانه، چشمداشت‌های ملت سوریه را برآورده کند. یک چچنی، یا یک سعودی یا یک ترکیه ای، چگونه می تواند مطالبات ملت سوریه را محقق سازد؟
* بریدن سر مردم سوریه به نام انقلاب
وی با زیر سئوال بردن ادعای وجود انقلاب در سوریه، خاطر نشان کرد: در سوریه، به نام انقلاب مردان در برابر چشم کودکانشان سر بریده می‌شوند؛ به نام انقلاب ساختمان‌ها و نهادها منفجر می‌شوند و شهروندان کشته می‌شوند، به نام انقلاب نبش قبر صورت می‌گیرد و به زنان تجاوز می شود. به نام انقلاب، سرها را قطع می‌کنند و مردم را به آتش می‌کشند و جنایت‌هایی مرتکب می‌شوند که تاریخ آن‌ها را محکوم خواهد کرد.
وزیر خارجه سوریه خاطر نشان کرد: در سوریه سرها بریده می‌شود و مساجد به آتش کشیده می‌شوند اما کسی از هولوکاست (سوری) چیزی نمی‌گوید. عدرا، شهری است که اکثر شما چیزی درباره آن نشنیده‌اید، بیگانگان وارد این شهر شدند و مردم آن را قتل عام کردند.

* صدور وهابیت به سوریه با پشتوانه دلار
وزیر خارجه سوریه تصریح کرد: وهابی‌ها، جانورانی وحشی را که ظاهری مانند انسان دارند به سوریه می فرستد؛ تفکر منفور وهابی به پشتوانه دلار به سوریه صادر شده است.
* اردوغان سوریه را به اینجا رساند
وی درباره عملکرد همسایگان سوریه گفت: همسایگان به مثابه دشنه‌هایی در پیکر سوریه بودند؛ دولت اردوغان اراضی خود را در اختیار تروریست ها قرار داد تا وارد سوریه شوند و اگر حمایت های دولت اردوغان نبود، آن چه تاکنون در سوریه رخ داده است، اتفاق نمی افتاد.
* هیچ کس اعزام تروریستها به سوریه را محکوم نکرد
معلم با تاکید بر این که "هرکه از گذشته عبرت نگیرد، حال را از دست خواهد داد" خاطر نشان کرد: برخی از همسایگان در سوریه آتش جنگ برافروختند و تروریست هایی از 84 کشور به سوریه آوردند، اما هیچ کس این اقدام را محکوم نکرد.
وی تاکید کرد: سوریه کشوری مستقل است و برای دفاع از خود هر وسیله ای را که مناسب بداند، به کار خواهد بست. آمریکا با بهانه کردن سلاح شیمیایی نقاب از دشمنی خود با سوریه برانداخت. آمریکا عادت کرده است که به امر و نهی در جهان بپردازد و همه مطیع اوامر این کشور باشند.
* گلوله، زبان مدعیان دموکراسی است
وزیر خارجه سوریه افزود: کشورهای مدعی دموکراسی، زبانی جز زبان گلوله ندارند.
* سوریه فقط در این صورت آرام می‌شود
معلم کشورهای حاضر در کنفرانس ژنو2 را خطاب قرار داد و گفت: ارسال سلاح به سوریه را متوقف کنید و از پشتیبانی از تروریست ها دست بردارید و دست از محاصره ملت سوریه بردارید، آن گاه خواهید دید که سوریه، روی آسایش را خواهد داد.
معلم، همچنین با اشاره به برگزاری کنفرانس هایی تحت عناوین دوستان سوریه، اظهار داشت: کار به جای رسیده است که دشمنان سوریه کنفرانس برگزار می کنند و برای این کشور ابراز نگرانی می کنند؛ شما اگر دست از سر سوریه بردارید، سوریه روی آرامش خواهد دید.

* خائنان به ملت سوریه در ژنو 2
وزیر خارجه سوریه درباره مشارکت نمایندگان برخی از گروه‌های مسلح مخالف در نشست ژنو2 اظهار داشت: برخی از سوری‌هایی که در این سالن حضور دارند، کشور خود را فروخته و برای ضربه زدن به سوریه، با اسرائیلی‌ها همکاری کردند.
وی افزود: کسانی که می‌خواهند به نام ملت سوریه صحبت کنند نباید خائن باشند، کسانی که می‌خواهند به نام ملت سوریه سخن بگویند، بیایند و در سوریه زندگی کنند، نه در هتل‌هایی که هزینه‌های آن ها را اسرائیل پرداخت می‌کند.
معلم ادامه داد: کسانی که می خواهند به نمایندگی از ملت سوریه صحبت کنند، بیایند و سه سال زیر آتش تروریسم به سر ببرند.
معلم خاطرنشان کرد: برخی از سوری‌های حاضر در کنفرانس، در همه جنایت هایی که در سوریه اتفاق افتاده است، سهیم هستند، ولی ادعا می کنند که نمایندگان ملت سوریه هستند.
وی خطاب به این افراد گفت: شما برای سوری ها چه کرده‌اید که می‌خواهید به نام ملت سوریه سخن بگویید؟ ما در مقام دولت سوریه، مشغول انجام وظیفه بودیم اما شما که می خواهید به نمایندگی از ملت سوریه سخن بگویید، جز ویران کردن کشور، دستاورد دیگری دارید؟ حتی مخالفان سوری نیز مخالف آن هستند که شما به نمایندگی از ملت سوریه در اینجا حضور داشته باشید.
وزیر خارجه سوریه تاکید کرد: وقتی کلیساهای سوریه هدف قرار می‌گیرد، همه سوری‌ها مسیحی هستند و وقتی مساجد هدف قرار می گیرند، همه سوری ها مسلمانند.
* بان کی مون سخنان معلم را قطع می‌کند
در این میان، "بان کی مون" دبیرکل سازمان ملل، سخنان وزیر امورخارجه سوریه را قطع کرد تا از ادامه صحبت او جلوگیری کند. ولید المعلم خطاب به بان کی مون گفت: من در سوریه زندگی می‌کنم و تو در نیویورک به سر می بری، بنابراین بگذار من اوضاع را روشن کنم.
* قدردانی از ایران، روسیه، چین و عراق
وزیر خارجه سوریه سپس، از روسیه و چین به سبب محترم شمردن حمایت سوریه تشکر و این دو کشور و ایران و عراق به سبب حمایت از منافع ملت سوریه قدردانی کرد و گفت: ملت سوریه نیز مانند سایر ملت ها آرزومند میزان بیشتری از آزادی، حقوق بشر و عدالت است.
وی تأکید کرد: سوری‌ها آرزوی داشتن ارتشی را دارند که از آن ها حفاظت کند، نه ارتش آزادی که عناصر آن قلب و کبد انسان‌ها را می خورند.

* حضور حامیان گروه های مسلح در ژنو2
وزیر خارجه سوریه تصریح کرد: در این سالن، کشورهایی حضور دارند که برای گروه‌هایی که در سوریه، مرتکب قتل و تجاوز می شوند، سلاح می فرستند.
معلم خاطرنشان کرد: کشورهای غربی در ظاهر تروریسم را محکوم می کنند، اما محرمانه به حمایت و پشتیبانی از آن می پردازند و در این میان برخی از کشورهای عربی، رساندن سلاح به القاعده را به عهده دارند. اما با همه کارهایی که کرده اید، ما در این کنفرانس حاضر شدیم تا لشکرکشی تاتار گونه شما را متوقف و از فروپاشی تمام خاورمیانه جلوگیری کنیم.
* مخالفان خارج نشین بیگانه باقی خواهند ماند
وی افزود: به اینجا آمدیم تا سوریه را نجات دهیم و از مسالمت جو ماندن آن حفاظت و از تمام خاورمیانه حمایت کنیم. به اینجا آمده ایم تا به سوری‌هایی که از خارج آمده‌اند بگوییم، به همان جایی که از آن آمده اید برگردید، زیرا یک بیگانه، همواره بیگانه خواهد ماند.
* سرکوب تروریست‌ها ادامه خواهد یافت
معلم خاطرنشان کرد: گفتگو میان سوری‌ها، تنها راه حل است و ما به سرکوب تروریسم به عنوان وظیفه دولت بر اساس قانون اساسی ادامه خواهیم داد. ما وقتی با تروریسم مقابله کردیم، مانند هر کشوری دیگری در پی دفاع از ملتمان بودیم، سیاست و تروریسم، هیچ گاه یک جا جمع نمی‌شوند.
* کری سخنگوی مردم سوریه نیست
ولید معلم سپس خطاب به جان کری وزیر خارجه آمریکا گفت: هیچ کس در جهان حق ندارد خود را به عنوان سخنگوی سوری‌ها منصوب کند. آقای کری! هیچ کس حق ندارد مشروعیت رئیس جمهور یک کشور را زیر سئوال ببرد، تنها کسی که حق تعیین سرنوشت کشور سوریه را دارد، خود سوری‌ها هستند.
جان کری وزیر خارجه آمریکا در افتتاحیه نشست ژنو2 ادعا کرد که بشار اسد رئیس جمهور سوریه در دولت انتقالی آینده جایی ندارد.
* توافقهای ژنو2 باید در سوریه به همه پرسی گذاشته شود
ولید معلم تصریح کرد: توافق‌هایی که در این کنفرانس حاصل می شود، باید در سوریه به همه پرسی گذاشته شود و مردم سوریه درباره آن نظر دهند.
وزیر خارجه سوریه در پایان تاکید کرد: ما در سوریه ، با تروریسمی که در همه جا ریشه دوانده است، مبارزه می کنیم. پس از مبارزه با تروریسم، سوری ها دوشادوش یکدیگر برای سازندگی کشور اقدام خواهند کرد.

پربیننده ترین خبرها