حاشیه‌های جالب‌تر از متن در نشست ژنو

حاشیه‌های جالب‌تر از متن در نشست ژنو
چهارشنبه 2 بهمن 1392 - 19:50

"لونا الشبل" مجری مستعفی شبکه الجزیره و مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور سوریه برای اولین بار از زمان کناره‌گیری از این شبکه قطری، در جمع هیأت سوری در انظار ظاهر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، یکی از مهم ترین حاشیه های نشست صبح امروز ژنو، تلاش ناکام دبیرکل سازمان ملل برای قطع سخنرانی تاثیرگذار وزیر خارجه سوریه بود. اما معلم با پاسخ قاطع خود، دبیرکل را ناکام گذاشت و گفت: بگذار سخنان خود را کامل کنم... شما 25 دقیقه حرف زدید و من نمی توانم حرف هایم را در دو بخش ارائه کنم...

سخنان وزیر خارجه سوریه چنان تاثیرگذار و قاطع بود که برخی از مخالفان سوری، ژنو 2 را به عنوان "تریبونی رؤیایی" برای ولید معلم توصیف کرده اند. یکی از سایت های مخالف سوری نوشت: ولید معلم در خواب هم نمی دید که چنین تریبونی برایش مهیا شود.

از دیگر حاشیه های نشست صبح امروز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- لونا الشبل، مجری مستعفی شبکه الجزیره که بار دیگر به ملت سوریه پیوسته و اکنون جزء مشاوران رئیس جمهور این کشور است، از اعضای اصلی هیات سوریه در نشست ژنو 2 ، در کنار "بُثینه شعبان" مشاور رسانه ای رئیس جمهوری سوریه و"عمران الزعبی" وزیر اطلاع رسانی سوریه در این نشست حضور داشت.

- دبیرکل سازمان ملل متحد ابتدا به سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه فرصت داد تا قبل از جان کری وزیر امورخارجه آمریکا سخنرانی کند، گویی در این میان علاوه بر سابقه بیشتر لاوروف، اهمیت و نقش بیشتر روسیه در سوریه نیز در این تصمیم موثر بوده است.

- سعود الفیصل وزیرامور خارجه عربستان - که چهل سال است در این منصب حضور دارد- به متن مکتوب سخنرانی خود پایبند نبود و از آن تخطی کرد. به عنوان نمونه وی در آغاز سخنرانی خود، از سخنان "احمد الجربا" رئیس ائتلاف به اصطلاح "ملی" مخالفان سوریه، به ویژه درخصوص درخواست برای اجرای توافق های حاصله در نشست ژنو 1 یعنی تشکیل دولت انتقالی با اختیارات کامل، تمجید کرد.

- سخنرانی نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب، کاملا بی روح بود و چیز جدیدی نداشت. وی اظهارات احمد الجربا را درباره لزوم اجرای توافق های نشست ژنو 1 تکرار کرد.

- به گفته خبرنگاران، ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه هنگام سخنرانی اصلاً به احمد الجربا نگاه نکرد. برخی منابع عربی حاضر در داخل سالن نشست ژنو 2 مدعی شده اند که المعلم دربین همتایان خود فقط با هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق دست داد.

- پخش زنده سخنرانی "ویلیام هیگ" وزیر امورخارجه انگلیس متوقف شد، ولی بینندگان چیزی را از دست ندادند، زیرا وی حرف جدیدی نزد و سخنرانی اش بسیار خسته کننده بود.

- ده ها نفر از طرفداران دولت سوریه، مقابل سالن برگزاری نشست در مونترو گرد آمدند و در حالی که تصاویر بشار اسد و پرچم سوریه را در دست داشتند، شعارهایی ضد عربستان، قطر و ترکیه سر دادند.

پربیننده ترین خبرها