جدیدترین خبرها از ژنو 2

جدیدترین خبرها از ژنو 2
پنج‌شنبه 3 بهمن 1392 - 19:03

ژنو(العالم) - اخبار رسیده از نشست روز پنج شنبه ژنو 2 حکایت از آن دارد که طرف های شرکت کننده در این نشست بر مواضع خود پافشاری دارند.

خبرنگار اعزامی شبکه العالم به نشست ژنو 2 در مونتروی سوییس روز پنج شنبه گزارش داد؛ دومین روز از نشست میان هیات سوری و مخالفان دولت سوریه در دو سالن مجزا (در یک سالن هیات سوریه به ریاست ولید المعلم وزیر خارجه سوریه حضور دارد و در سالن دیگر مخالفانی سوری) برگزار شد.
"اخضر ابراهیمی" نماینده سازمان ملل در امور سوریه به همراه "بان کی مون" دبیر کل این سازمان و وزرای خارجه روسیه و آمریکا در این نشست به عنوان میانجی ایفای نقش می کنند.
"فرانک والتر اشتاینمایر" وزیر خارجه آلمان با اشاره به برگزاری نشست ژنو2 گفت: جای امید همچنان وجود دارد اما به نظر می رسد که این مذاکرات به نتیجه ای مثبت ختم نشود و دستیابی به راه حلی که مورد رضایت طرفهای درگیر باشد، شبه محال است.
پیش بینی می شود در ادامه نشست ژنو 2 در روز جمعه (فردا) درباره مسائل انسانی، ارسال کمک برای مردم سوریه به ویژه استان حلب و همچنین تبادل اسرا و زندانیان گفت وگو شود.
مسیر راه حل سیاسی در نشست ژنو 2 تقریبا بسته است و معلم وزیر خارجه سوریه تاکید کرده که عدم مداخله در حاکمیت نظام سوریه و مبارزه با تروریست همچنان خط قرمز است.  
این موضع، مشابه موضع "سرگئی لاوروف" وزیر خارجه روسیه و حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس داووس است که با هشدار به اینکه تروریسم، خشونت و افراط گرایی گریبان همه را خواهد گرفت، اعلام کرده اند که هیچ کشوری نمی تواند به نیابت از مردم سوریه تصمیم بگیرد.
تاکید طرف سوری به مهار تروریسم مورد حمایت برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و ترکیه است، چه اینکه جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز همسو با این تروریسم، سخنانی شدیداللحن علیه نظام دمشق گفت که به گفته ناظران و خبرنگاران، به نفع مساله سوریه نیست.    
البته گروه موسوم به ائتلاف ملی مخالفان سوریه در خارج به خاطر جدایی شورای ملی از جمله اخوان المسلمین از این ائتلاف شوکه شد و اعلام کرد که این موضوع نشان می دهد ژنو 2 دستاورد سیاسی نخواهد داشت. 

MKH-23-14:38
 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها