استراتژیست سوری:

مساله اسد در مذاکرات ژنو2 جایی ندارد

مساله اسد در مذاکرات ژنو2 جایی ندارد
جمعه 4 بهمن 1392 - 13:08

العالم - پژوهشگر سوری در امور راهبردی، تاکید کرد که مردم سوریه درباره مساله ریاست جمهوری بشار اسد، مذاکره نمی کنند و این مساله بر روی میز مذاکرات ژنو 2 جایی ندارد.

"خلف المفتاح" روز پنجشنبه در گفت وگو با شبکه خبری العالم، اظهار داشت: طرف مقابل دمشق در مذاکرات ژنو، ائتلاف مخالفان نیست، بلکه آمریکا، عربستان، قطر و ترکیه هستند و ائتلاف، حکم دکوری تشریفاتی را در این نشست دارد.

وی گفت: اختلاف نظر میان دیدگاه های دولت سوریه و کشورهایی که ائتلاف را نماینده خود برای گفت وگو می دانند، بسیار است.

پژوهشگر سوری در امور راهبردی، افزود: دولت سوریه، می خواهد که کنفرانس ژنو، جایگاهی برای تعیین تعهداتی برای کشورهایی باشد که از تروریسم پشتیبانی و حمایت کرده و به تغذیه آن می پردازند.

المفتاح با بیان این که راه حل سیاسی، فقط می تواند سوری –  سوری باشد، خاطر نشان کرد: تروریسم در سوریه، چارچوبی منطقه ای و بین المللی دارد اما اصلاح سیاسی در این کشور، روندی کاملا سوری دارد.

در این میان، دو رویکرد کاملا متفاوت میان طرف های مذاکره در ژنو وجود دارد. یکی از طرف ها، تنها به منافع ملت سوریه و انتظارات مردم نظیر برقراری امنیت و ثبات و آرامش و اصلاح داخلی می اندیشد؛ اما رویکرد طرف مقابل، ترجیح منافع غربی به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی را در دستور کار قرار داده و تنها به این می اندیشد که گروه های مخالف را به قدرت برساند.

وی به همین دلیل، امکان دستیابی به راه حل در کنفرانس ژنو را بسیار ضعیف دانست و گفت: مسیر حل بحران سوریه از طریق کنفرانس ژنو، مسیری بسیار دشوار و پیچیده و طولانی است زیرا مخالفان خارجی و حامیان آن ها، به منافع ملت سوریه و تحولات میدانی و سیاسی و اجتماعی این کشور توجهی ندارند.

این استراتژیست سوری تاکید کرد: مبارزه با تروریسم، باید در درجه اول اهمیت قرار گیرد و مسایل دیگر بعد از آن در اولویت هستند. در درجه نخست باید ثبات و امنیت و اطمینان در سوریه برقرار شود، مهاجران و آوارگان به کشور بازگردند و محاصره اقتصادی سوریه لغو شود. تا وقتی که مسایل انسانی و نیازهای جامعه بر مقاصد سیاستمداران و نیروهای بیگانه ترجیح داده نشود، اوضاع تغییری نخواهد کرد.

وی پیش بینی کرد که در مذاکرات ژنو، موفقیت هایی محدود و دستاوردهایی ناچیز درخصوص مسایل انسانی و تدابیر امنیتی و مبادله ربوده شدگان و بازداشت شدگان و زندانیان حاصل شود، هرچند اگر در حل بحران سوریه عقلانیت و حسن نیت حاکم شود، جامه عمل پوشاندن به مطالبات مردم سوریه در چارچوب سیاسی و از طریق تشکیل دولت توافق ملی در اولویت قرار داد.

پژوهشگر سوری در امور راهبردی، با تاکید بر این که در داخل سوریه بر سر این مسایل اتفاق نظر وجود دارد، خاطر نشان کرد: جریان ملی گرای گسترده ای اعم از دولت و مخالفان داخلی، طرفدار این رویکرد هستند.

المفتاح درباره مساله ریاست جمهوری بشار اسد نیز گفت: این موضوع بر روی میز مذاکرات ژنو 2، قرار ندارد زیرا مساله ای حاکمیتی است و هیچکس جز سوری ها حق اظهارنظر درباره آن را ندارند، نه دوستان سوریه، نه مخالفان و نه حامیان آنان نمی توانند در این خصوص دخالت کنند.

وی افزود: خواسته مردم سوریه، برقراری ثبات و امنیت و برچیدن تروریسم است و تغییر رییس جمهوری، خواسته مخالفان وابسته به بیگانه است، آن ها می خواهند هدفی که با کشتار و خشونت و تروریسم به آن نرسیدند را از طریق کنفرانس ژنو محقق کنند.
23-22:33
26

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها