اندیشمند سعودی: تروریستها خوارج هستند

اندیشمند سعودی: تروریستها خوارج هستند
دوشنبه 7 بهمن 1392 - 14:38

پژوهشگر و اندیشمند عربستانی با هشدار درباره خطرات سهل انگاری درحل مشکلات جامعه عربستان، تروریستها و گروه های افراطی در کشورهای عربی و اسلامی را پیرو تفکرات خوارج تکفیری دانست.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "عبدالله فراج الشریف" در گفتگویی با سایت خبری تحلیلی "سبق" اعلام کرد، بیکاری و نبود توسعه و بحران هویت ، مهم ترین مشکلاتی است که جامعه عربستان از آنها رنج می برد.
وی افزود: ایمان به دین اسلام ، مستلزم عمل به اصول و واجبات این دین است و بزرگ ترین گناه هایی که انسان مرتکب می شود، از طریق زبان برای انسان پیش می آید؛ از این رو، خداوند بازداشتن زبان خود را گفته های حرام بر ما واجب نموده است.
الشریف خاطرنشان کرد: امروزه مردم دراین مساله کوتاهی می کنند ، بنابراین زبان خود را به گفته چیزهایی که خداوند آنرا حرام کرده است باز می کنند؛ و آنچه را که احکام دین ضروری دانسته است ، انکار می کنند و مدعی علم به آن هستند؛ درحالیکه از واقعیت چیزی نمی دانند.  همچنین رفتار کسانی که با فحش و ناسزاگویی به دیگران، درصدد بردن آبروی دیگران هستند و با ادعای دینداری، به اصطلاح برای دفاع از دین تلاش می کنند، خطری برای دین به شمار می رود و باعث می شود که یک امت ، هر روز بیشتر از قبل ارزش اخلاق و ادب خود را از دست دهد.
وی ادامه داد:  اکثر جوانان ما یا پیرو افراط گرایی در دین هستند و همه چیزهای مباح را حرام می دانند، و برخی از آن ها نیز منحرف شده و گمان می کنند که این افراط و زیاده روی دین است، که درنتیجه کافر می شوند و دین را خوار و ناچیز می شمارند.
این اندیشمند عربستانی خاطرنشان کرد: برداشت درست از دین اسلام ، در تقویت دین و وضوح آن برای مردم نقش دارد.
وی با اشاره به اقدامات گروه های تروریستی در کشورهای عربی و اسلامی اظهار داشت: اقداماتی که این گروه ها انجام می‌دهند و سرمنشا آن از تفکر تکفیری خوارج است تاثیر بدی بر مسلمانان می گذارد، اعم از اینکه این تروریسم، آن ها را هدف قرار دهد یا دیگران را.
الشریف افزود علت جنگ های تروریستی که در بسیاری از کشورهای اسلامی شاهد آن هستیم، متاسفانه گسترش افکار انحرافی و شبیه به تفکر خوارج است که امروزه درجهان اسلام شاهد آن هستیم و متاسفانه می‌بینیم که افکار نوجوانان را به کار می گیرند و همواره از آنان به عنوان نیرو برای این جنگ استفاده می کنند.
وی درپاسخ به این سئوال که چه مساله‌ای موجب می شود جوانان برای جنگ به مناطق دوردست عازم شوند، گفت : من در گذشته نیز در نوشته‌های خودم به این مساله اشاره کرده بودم؛ مساله بی توجهی به جوانان و غافل شدن از آنان و به کار نگرفتن توانایی‌های فکری و بدنی آن‌ها و وجود تئوریسین‌هایی که از طریق علوم جدید مانند روانشناسی و جامعه شناسی درصدد شستشوی مغزی جوانان هستند و نیز سهل انگاری علما و اندیشمندان در مقابله با چنین تئوریسین‌هایی، باعث روی آوردن جوانان به سمت جنگ و به اصطلاح رفتن به جهاد به عنوان راه درست برای وارد شدن به بهشت شده است.
این اندیشمند سعودی درباره عملکرد گروه موسوم به هیات امر به معروف و نهی از منکر گفت این هیات بر اساس قانونی مشخص و اعلام شده برای مردم فعالیت نمی کند و قانونی نیست که براساس آن ، وظایف و مسئولیت‌های این هیات برای رسیدن به اهداف والای اسلام مشخص شود. همه کارکنان هیات امر به معروف و نهی از منکر فرهنگ تعامل با جامعه کنونی را دراین شرایط زمانی ندارند، بلکه به شیوه ای متناسب با زمان های گذشته تعامل می کنند.
وی درباره موضوع رانندگی زنان در عربستان گفت؛ درباره رانندگی زنان هیچ متن صریحی و هیچ منع قانونی وجود ندارد؛ بنابراین رانندگی برای زنان عملی مباح است.

پربیننده ترین خبرها