اختلافات در عربستان درباره جنگ سوریه بالا گرفت

سه شنبه 8 بهمن 1392 - 18:37

به دنبال اتهام صریح مجری مشهور تلویزیونی عربستانی به شماری از مبلغان وهابی سعودی و در صدر آنها "سلمان العوده" و "محمد العریفی" مبنی بر فریب دادن جوانان برای ارسال آنها به جنگ در سوریه، رویارویی میان آنها وارد مرحله جدیدی شده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "داود الشریان" مجری برنامه پربیننده "الثامنه" در شبکه "ام بی سی" که هفته گذشته شماری از مبلغان این کشور را به دست داشتن در ارسال جوانان به جنگ در سوریه متهم کرده بود، دیشب دوباره شماری از علمای مخالف این مبلغان افراطی را به برنامه خود دعوت کرد. این موضوع با واکنش شمار دیگری از مبلغان و علمای این کشور در پایگاههای ارتباط اجتماعی همراه شد.
الشریان، در این برنامه شماری از علمای جوان عربستانی مخالف ارسال نیرو به سوریه از جمله حمد العتیق را دعوت کرده بود. العتیق در این برنامه انتقادات شدید افراطیون از الشریان و برنامه اش به خاطر افشاگری در این باره را کاملا طبیعی دانست و سلمان العوده را به فریب دادن جوانان برای رفتن به جنگ در سوریه متهم کرد.
مهمان دیگر برنامه شیخ عبدالعزیز الریس بود که تأکید کرد: جوانان در عربستان، قبل از تبلیغ برای حضور در "جهاد"، شستشوی مغزی داده می شوند.
از سوی دیگر، بندر المحیانی مهمان دیگر این برنامه بود که گفت: رفتن جوانان به جنگ که برخلاف اجازه و موافقت والدین آنها انجام می گیرد، به منزله نافرمانی از آن است.
الشریان در برنامه گذشته، یک زن عربستانی به نام ام محمد را که فرزندش برای جنگ به سوریه رفته است برای حضور در برنامه دعوت کرده بود و وی به شدت از مبلغانی که جوانان را برای شرکت در جنگ سوریه فریب می دهند انتقاد کرده بود. اما پس از این برنامه، محمد العریفی از مبلغان متهم به فریب دادن و ارسال جوانان به سوریه، ام محمد را یک شخصیت خیالی دانسته بود.
الشریان در برنامه این هفته نیز با ام محمد تماس گرفت و از وی خواست تا به ادعاهای العریفی مبنی بر خیالی و ساختگی بودن شخصیتش پاسخ دهد. وی نیز خطاب به العریفی گفت: تو می بایست قبل از مطرح کردن چنین ادعاهایی، اطمینان پیدا می کردی.
در این برنامه همچنین گزارشی پخش شد که در آن بخش هایی از اظهارات العریفی، العوده، عدنان عرعور و سعد البریک در تبلیغ برای "جهاد در سوریه" پخش شد. همچنین العریفی و العوده با یکی از علمای حاضر در برنامه به مناظره پرداختند.
العوده و العریفی تاکنون درباره مسائل مطرح شده در این برنامه اظهارنظر نکرده اند. اما واکنش های شمار دیگری از مبلغان عربستانی از جمله محمد النجیمی را به همراه داشت که علمای شرکت کننده در این برنامه را وابسته به "اندیشه جامیه" منسوب به شیخ محمد جامی دانست. جامی یکی از علمای سلفی بود که با دفاع از نظام حاکم، مخالف هر گونه قیام علیه آن بود.
النجیمی در صفحه شخصی اش در پایگاه تویتر، الریس و العتیق را مرجئه (یک گروه با دیدگاههای مختلف با اهل سنت) دانست و اظهار داشت: کمیته دائمی فتوای عربستان، در گذشته از مواضع الریس اظهار تبری کرده است.
عبدالعزیز الطریفی، از مبلغانی که به تبلیغ برای جنگ در سوریه متهم شده است در صفحه تویترش نوشت: "جهاد تا قیامت وجود خواهد داشت و ماندگاری آن براساس قضا و قدر الهی است که امکان ارشاد مردم به سوی آن وجود دارد."
یادآور می شود محمد العریفی، محسن عواجی و سعد البریک مبلغان عربستانی که داود الشریان آنها را به فریب دادن جوانان برای شرکت در جنگ سوریه، متهم کرده بود چند روز پیش به شدت الشریان را آماج حملات خود قرار داده و ادعا کرده بودند اتهامات وی، کذب است. آنها از وی خواسته بودند به جای انتقاد از علما و مبلغان، ایران و حزب الله را آماج حملات انتقادی خود قرار دهد.
سلمان العوده پس از پایان برنامه هفته گذشته از الشریان خواسته بود تا از وی عذرخواهی کند در غیر این صورت از طریق دستگاه قضایی از وی شکایت خواهد کرد. العوده همچنین در تویترش، چندین سند مکتوب و تصویری منتشر کرد که در آنها نسبت به رفتن جوانان عربستانی برای جنگ به سوریه هشدار داده بود.

پربیننده ترین خبرها