سرنوشت نفت کردستان عراق چه می شود ؟

سرنوشت نفت کردستان عراق چه می شود ؟
پنج‌شنبه 10 بهمن 1392 - 22:36

العالم - وزیرانرژی و منابع طبیعی ترکیه، روز پنجشنبه تاکید کرد که این کشور به توافق دسامبر میان آنکارا، بغداد و کردستان در باره تلاش برای کسب اجازه دولت عراق برای صادرات نفت منطقه کردستان پایبند است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، ترکیه در ماه نوامبر گذشته، قراردادهایی برای صادرات فراورده های هیدروکربنات به بازارهای جهانی از طریق خط لوله نفت ترکیه را با کردستان عراق امضا کرد.

این مساله، خشم دولت عراق را که مرجع تصمیم گیری درباره نفت این کشور است، برانگیخت تا جایی که تهدید کرد در صورتی که نفت کردستان بدون اجازه دولت عراق، به ترکیه " قاچاق " شود، با این مساله برخورد قانونی خواهد کرد.

"تانر ییلدیز" وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه در اوائل ماه دسامبر، برای دیدار با "حسین الشهرستانی" معاون نخست وزیر عراق به اربیل سفر کرد و در کنفرانس نفتی اربیل بر چشمداشت های ترکیه در کردستان عراق پافشاری کرد.

ییلدیز با تاکید بر این که در این سفر گفت وگوهای فشرده ای با مسئولان بغداد و کردستان انجام داد تا راه حلی مورد قبول سه طرف بیابد؛ خاطر نشان کرد: بر این اساس به متنی توافقی دست یافتیم و ما به آن متن پایبند هستیم.

این توافقنامه به سه زبان ترکی، انگلیسی و عربی تدوین شد تا از هرگونه اشتباهات ترجمه به دور بماند.

وی افزود: ما خواهان دستیابی به موافقت دولت مرکزی عراق در خصوص صادرات تجاری نفت کردستان به ترکیه و آغاز برنامه همکاری سه گانه هستیم که به سود همه است.

وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه همچنین ابراز امیدواری کرد که امیدوار است برادران عراقی، به زودی به موضعی مشترک برسند.

دولت محلی کردستان عراق اعلام کرده است که صادرات نفت از خط لوله جدید از طریق ترکیه را در اواخر ماه ژانویه آغاز خواهد کرد.

این در حالی است که مقدار نفت انبارشده در بندر جیهان ترکیه، همچنان اندک است و به گفته ییلدیز، تاکنون، حدود 220 هزار بشکه نفت در تانکرهای این بندر انبار شده است.

برخی منابع تاکید کرده اند که سه نفت کش با گنجایش 5ر2 میلیون بشکه، برای انتقال نفت کردستان، اختصاص یافته اند.

26
 

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها