مذاکرات ژنو2 در بن بست خواسته های مخالفان

مذاکرات ژنو2 در بن بست خواسته های مخالفان
جمعه 11 بهمن 1392 - 14:03

دور اول مذاکرات ژنو میان هیات دولت سوریه و ائتلاف مخالفان درحالی قرار است امروز (جمعه) پایان یابد که مخالفان به طور یکجانبه بر بررسی انتقال قدرت پیش از مبارزه با تروریسم اصرار دارند و همین امر مذاکرات را به بن بست کشانده است.

خبرنگار شبکه خبری العالم در ژنو گزارش داد: دور اول مذاکرات ژنو میان هیات دولت سوریه و ائتلاف مخالفان امروز (جمعه) پایان یابد اما مخالفان به طور یکجانبه بر بررسی انتقال قدرت پیش از مبارزه با تروریسم اصرار دارند و همین امر باعث شده که به گفته اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل در امور سوریه، پیشرفتی در مذاکرات تاکنون حاصل نشود.

هیأت های مذاکره کننده دولت سوریه و ائتلاف مخالفان خارج نشین در حالی نشست دیروز (پنجشنبه) خود را پایان دادند که هیأت دولت طرح مبارزه با تروریسم در سوریه و جلوگیری از حمایت مالی و تسلیحاتی از تروریست ها را پیشنهاد کرد ولی هیأت ائتلاف مخالفان با این طرح مخالفت کرد و همچنان بر لزوم بررسی مساله انتقال قدرت اصرار ورزید.

هیأت دولت سوریه در طرح خود اعلام کرد که همکاری کشورهای مختلف جهان برای مبارزه با تروریسم در سوریه ضروری است زیرا تروریسم خطر و تهدیدی برای صلح و امنیت جهان است.

بثینه شعبان مشاور رییس جمهوری سوریه پنجشنبه شب در مصاحبه با العالم گفت: ما این طرح را پیشنهاد کردیم زیرا تروریسم دردآورترین معضلی است که ملت سوریه از آن رنج می برد.

شعبان افزود: مبارزه با تروریسم و سرکوب آن خواسته اصلی ملت سوریه است.

مشاور بشار اسد رئیس جمهوری سوریه گفت: هیأت مذاکره کننده دولت سوریه طرح خود را براساس قطعنامه های مربوطه شورای امنیت سازمان ملل متحد پیشنهاد کرد؛ قطعنامه هایی که بر لزوم توقف حمایت مالی، تسلیحاتی و انسانی از گروههای تروریستی تأکید و تصریح می کند.

لؤی الصافی سخنگوی ائتلاف مخالفان خارج نشین نیز اعلام کرد: انتقال قدرت باید قبل از هر مساله دیگری بررسی شود.

درهمین حال، فیصل مقداد معاون وزیر امورخارجه سوریه گفت: گروهی که خود را مخالفان سوری می نامد، با طرح ما مخالفت کرد و بی شک ائتلاف مخالفان خارج نشین در اقدامات تروریستی دست دارند و به همین دلیل مخالف بررسی هر طرح مربوط به مبارزه با تروریسم هستند.

هر چند سوریه با معضل تروریسم مواجه است ولی اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل در امور سوریه، از پاسخ دادن به پرسشی درباره مهمترین اولویت در سوریه در مرحله کنونی، امتناع کرد.

یک خبرنگار از ابراهیمی پرسید "به اعتقاد شما حل معضل تروریسم و جلوگیری از خونریزی در سوریه مهمتر است یا انتقال و تقسیم قدرت"؟ که ابراهیمی از پاسخ به این سوال طفره رفت.

لونا الشبل رئیس دفتر اطلاع رسانی رییس جمهوری سوریه در مصاحبه با العالم گفت: دور جدید مذاکرات هنوز مشخص نشده است و ما زمانی را که سازمان ملل برای آغاز دور جدید مذاکرات تعیین کند، بررسی خواهیم کرد.

MKH-31-08:45 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها