حلب... آیا پیروزی نزدیک است؟

حلب... آیا پیروزی نزدیک است؟
شنبه 12 بهمن 1392 - 22:14

پس از نزدیک به 3 سال از آغاز جنگ و مقابله با گروه‌های تروریستی، دولت سوریه در روزهای اخیر "پیام"هایی کوبنده به مخالفان و حامیان آنان ارسال کرده که حاکی از تغییر معادلات و نزدیکی روزهای امیدبخش برای ملت سوریه است.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، نظام سوریه در ده روز گذشته با دو پیام کوبنده، مخالفان و حامیان عربی و غربی آنان را شوکه کرد؛ پیام نخست همزمان با آغاز نشست ژنو 2 در 22 ژانویه بود که همه نگاه ها به نتیجه آن نشست دوخته شده بود؛ اما مسؤولان سوریه در برابر گروه های مسلح، دست پیش را گرفتند و فرودگاه بین المللی حلب را به عنوان منطقه امن اعلام کردند و نخستین هواپیمای مسافری بعد از مدتها در این فرودگاه به زمین نشست؛ فرودگاهی که بیش از یک سال در محاصره گروه های مسلح مخالف بود.

اما پیام یا "ضربه" دوم که دیروز به مخالفان و آنان که به براندازی نظام سوریه امید بسته بودند وارد شد، آن بود که فهد جاسم الفریج وزیر دفاع سوریه، به همراه شماری از افسران ارتش از برخی بخش های نظامی در حلب بازدید کرد و پیام بشار اسد رییس جمهور، را به سربازان ارتش ابلاغ کرد.

این دیدار خود دارای پیام های متعدد بود: پیام نخست در سطح نظامی و عبارت بود از نزدیکی آزادی مناطق راهبردی در شمال سوریه و مهم تر از همه شهر حلب. این دیدار همچنین روحیه مردم سوریه از جمله اهالی حلب را بالا برد و امید به نزدیکی آزادی پایتخت صنعتی سوریه را در آن ها زنده کرد.

ماه ها بود که سخن از نبرد آزادی حلب بود و درباره نزدیکی پیروزی در این جبهه بسیار گفته شده بود. بسیاری از مردم سوریه باور خود را به آزادی حلب از دست داده بودند، اما این بار به مردم سوریه بشارت داده شد که پیروزی و آزادی کامل حلب به یک هدف قریب الوقوع تبدیل شده است.

همه شرایط در عرصه بین المللی گواه نزدیکی آزادی حلب است؛ به ویژه اظهارات منتشر شده از دیدارهای اخیر مقام های ایران و ترکیه و توافق های انجام شده میان دو طرف در سطح اقتصادی.

مقام های ایران و ترکیه توافق کردند که حجم مبادلات تجاری میان دو طرف در سال 2015 به 30 میلیارد دلار افزایش یابد. از آنجا که ایران متحد قدرتمند سوریه در منطقه است، قطعا این توافق ها به تغییر موضع ترکیه درباره بحران سوریه و به طور مشخص موضع خصمانه دولت آنکارا علیه مسوولان فعلی نظام سوریه مشروط خواهد بود.

در همین راستا مهم ترین اقدامی که رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، می تواند برای نشان دادن حسن نیت در مقابل دمشق و متحد ایرانی اش انجام دهد، بستن مرزهایش در مقابل تروریست هایی است که از این مرزها وارد سوریه می شوند.

کسی نمی داند که آزادی کامل حلب چقدر زمان و "خون" نیاز دارد، اما قطعا آن روز دور نیست.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها