فرمان دیرهنگام شاه عربستان؛ واقعی یا فرمایشی؟

فرمان دیرهنگام شاه عربستان؛ واقعی یا فرمایشی؟
دوشنبه 14 بهمن 1392 - 21:07

بر اساس فرمان جدید پادشاه عربستان که امروز (دوشنبه) صادر شد، هر شهروند سعودی كه به هر شکلی در اقدامات جنگجویانه خارج از کشور مشارکت کند، حداقل به سه سال زندان محکوم می شود.

به گزارش شبکه خبری العالم، عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان امروز با صدور فرمان پادشاهی، به عنوان بخشی از قانون به اصطلاح "مبارزه با تروریسم" تاکید کرد "مجازات" هر کسی که به هر نحوی در اقدامات جنگجویانه خارج از عربستان مشارکت کند، حداقل سه سال و حداکثر بیست سال زندان خواهد بود.

همچنین بر طبق این فرمان، هرکس که به هریک از جریانها و گروههای فکری افراط گرا و یا گروه هایی که در سطح داخلی یا بین المللی و یا منطقه ای به عنوان گروه تروریستی شناخته شده باشند، وابسته باشد و یا آنها را تایید کند و یا تفکر و رویکرد آنها را در دستور کار قرار دهد، به زندان افکنده می شود.

این مجازات بر طبق فرمان پادشاه عربستان، شامل هر کسی می شود که با هر گروه و یا سازمان افراطگرا و یا سازمان تروریستی اظهار همدلی کند و یا به هر شکلی تحت حمایت مادی و یا معنوی خود قرار دهد و یا درخصوص چنین مساله ای اقدام به تحریک برانگیزی و یا تشویق به آن کند و یا با نوشته و یا سخنی آن را ترویج دهد.

در بیانیه ای که از دیوان پادشاهی سعودی صادر شد، آمده است که این حکم بر اساس اهداف و مقاصد شریعت اسلامی در حفظ امت اسلامی و حفظ دین و امنیت و وحدت و همبستگی آن و دور کردن امت اسلامی از تفرقه و اختلاف صادر شده است.

این بیانیه می افزاید که هدف از این اقدام، بستن راه به روی بهانه جویان است تا نتوانند به نظام شرعی خرده بگیرند و به نظام های وارداتی دل خوش کنند. زیرا نظام های وارداتی پا را از ضوابط آزادی فراتر می گذارد و افکار و اندیشه و تلاش هایی را در دستور کار قرار می دهد که نظم عمومی را مختل می سازد و به امنیت و ثبات و آرامش عمومی ضربه می زند و همچنین به جایگاه عربستان سعودی هم در عرصه جهان عرب، هم در عرصه جهان اسلام و هم در عرصه بین الملل و همچنین در زمینه روابط عربستان با دیگر کشورها آسیب وارد می کند و موجبات تعرض و توهین به عربستان و رهبران این کشور را فراهم می سازد. 

همچنین بر طبق این فرمان اگر مرتکب هریک از این اقدامات مذکور از افسران نیروهای نظامی و یا یکی از عناصر آن باشد، حداقل 5 سال و حداکثر 30 سال محکوم به حبس خواهد بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها