پیشنهاد جدید آمریکا به روسیه درباره سوریه

پیشنهاد جدید آمریکا به روسیه درباره سوریه
سه شنبه 15 بهمن 1392 - 12:09

وزیر خارجه آمریکا پیشنهاد جدیدی را به همتای روس خود برای حل بحران سوریه ارایه داد که بر اصل مشارکت ایران و عربستان وترکیه در این روند تاکید دارد.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه "کامرسانت" با انتشار این پیشنهاد نوشت، آمریکا سازوکار جدیدی را برای حل بحران سوریه به روسیه ارایه کرد که بر انجام مذاکره با مشارکت حامیان اصلی گروههای مخالف سوریه شامل عربستان و ترکیه از یک سو و اصلی ترین حامی سوریه یعنی ایران از سوی دیگر تاکید دارد.
دولت آمریکا این پیشنهاد را در جریان دیدار اخیر سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و جان کری همتای آمریکایی او در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ آلمان ارایه کرد که مورد استقبال طرف روس قرار گرفت.
این پیشنهاد مقامات آمریکایی بر گسترش دامنه مذاکرات بری حل بحران سوریه با شرکت عربستان و ترکیه و ایران تاکید دارد.
یک دیپلمات روس به خبرنگار روزنامه کامرسانت گفت: بحث درباره ساختارمنطقه ‌ای مذاکرات است که مسئولان آمریکایی پیشنهاد کردند مذاکرات با شرکت روسیه، آمریکا، عربستان، ترکیه و ایران برگزار شود.
این مذاکرات همسو با مذاکرات ژنو بین هیأت مخالفان و هیأت اعزامی دولت سوریه برگزار می شود. دور دوم مذاکرات ژنو قرار است 10 فوریه آغاز شود.

به نوشته کامرسانت، روسیه سال گذشته به واشنگتن پیشنهاد داد که مذاکرات درباره سوریه در چارچوب منطقه‌ای برگزار شود اما طرف آمریکایی این ایده را در آن زمان مفید ندانسته بود.

پربیننده ترین خبرها