اذعان مفتی عربستان به فریب جوانان به نام جهاد

اذعان مفتی عربستان به فریب جوانان به نام جهاد
سه شنبه 15 بهمن 1392 - 20:15

در حالی که بیشترین تعداد کشته های خارجی در جنگ سوریه به شهروندان عربستانی اختصاص دارد مفتی کل این کشور گفت: بسیاری از جوانان ما فریب خورده و وارد گردابی تحت عنوان "جهاد" شده اند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم "عبدالعزیز بن عبد الله آل الشیخ" مفتی عربستان در پاسخ به سؤالی درباره جایز بودن جلوگیری از رفتن جوانان به مناطق درگیری و بحران، به دلیل خطر گرفتار شدن آنان به فتنه گفت: باید آنها را توجیه کنیم. چرا آنها باید بروند و پس از مدتی جسدهایشان برای ما بازگردانده شود؟ اصولا آنها چرا به این مناطق می روند؟ ممکن است این افراد گناهکار باشند. آنها حتی ساده ترین اصول نظامی را آموزش ندیده اند. این امر، فقط زیانبار است. بنابراین نباید به جنگ بروند. عده ای از جوانان هم درحالیکه در ناز و نعمت بزرگ شده اند، فریب خورده اند و برای شرکت در درگیری ها به جنگ (در سوریه) رفته اند، این کار صحیح نیست.

وی افزود: آنها جوانانی بی تجربه و بی اطلاع هستند، و افرادی بدون اینکه وضعیت را برای آنها تبیین کنند به آنها گفته اند در راه خدا جهاد کنید.
آل الشیخ گفت: یکی از انواع جهاد، کمک مالی یعنی دادن اموال به مجاهدان و همچنین جهاد لفظی یعنی مقابله زبانی با باطل است. همچنین جهاد عملی در زمان ضرورت نیز از انواع جهاد است که نیازمند رعایت شرایط و روش صحیح آن و درک واقعی از وضعیت و شرایط موجود است. زیرا چنین جهادی عمل نیک و ذخیره اسلام است. اما شرایط و وضعیت مقدماتی برای تحقق آن چیست؟ زیرا فردی که به جهاد می رود باید در ابتدا بداند که برای چه هدفی و با چه کسی و در سایه پرچم چه افرادی جهاد می کند.
حضور جوانان عربستانی در جنگ سوریه، تحت عنوان "جهاد" باعث نگرانی مقامات این کشور شده است. به ویژه اینکه بسیاری از مبلغان افراطی این کشور در راستای تبلیغ برای ارسال افراد به جنگ در سوریه تلاش می کنند. از این رو اخیرا وزارت کشور و سایر نهادهای عربستان، تلاش هایی را برای مقابله با این روند به کار گرفته اند.

اخیرا یک روزنامه نگار و فعال رسانه عربستانی به نام داود الشریان با تاختن به مفتی های افراطی آن کشور به علت تشویق و تحریک جوانان برای رفتن به سوریه، باعث جنجال فراوانی شده است.

به نظر می رسد برای جناب مفتی و این فعالان رسانه فقط جوانان عربستانی از اهمیت برخوردارند که هشدارشان را فقط متوجه آنان کرده اند. این در حالی است که شمار زیادی از جوانان در سایر کشورهای اسلامی بر اثر فتاوای این مبلغان افراطی فریب خورده و عازم سوریه شده اند.

پربیننده ترین خبرها