آیا قطر، قرضاوی را تحویل مصر می‌دهد؟

آیا قطر، قرضاوی را تحویل مصر می‌دهد؟
چهارشنبه 16 بهمن 1392 - 16:08

قاهره، العالم - در پی احضار سفیر قطر در قاهره از سوی وزارت امور خارجه مصر و درخواست تحویل یوسف قرضاوی که تحت پیگرد مصر است، این سئوالات مطرح است که آیا قطر، این درخواست مصر را خواهد پذیرفت؟

این پرسش در حالی مطرح می شود که قطر، به سبب اظهارات قرضاوی از امارات عذرخواهی کرده است. پرس دیگر آن است که در این میان، تکلیف حمایت مالی قطر از گروه های مسلح تکفیری در مصر چه می شود؟ و سرانجام این که آیا مصر خواهان حذف اخوان المسلمین از عرصه سیاسی است؟

شبکه العالم، پاسخ این سئوالات را از "اسامه الدلیل" رئیس بخش بین الملل روزنامه الاهرام مصر جویا شد. الدلیل در گفت وگوی اختصاصی با شبکه العالم اظهار داشت: دولت مصر، قصد اداره بحران یا متهم کردن بیگانگان را ندارد. مساله این است که اکنون در مصر، دولتی حاکم است و در این میان، افرادی وجود دارند که تحت پیگرد سازمان های قضائی هستند. از آن گذشته هر متهم تا وقتی که اتهام او اثبات نشود، بی گناه است. با توجه به همه این ها باید گفت که قطر، به کسانی پناه داده است که همواره علیه جامعه مصری از خود خصومت نشان داده اند و در جهت ناکام کردن تلاش های دولت برای برقراری آشتی ملی میان گروه های سیاسی سنگ اندازی کرده اند.

وی افزود: نه فقط در میان تحلیلگران سیاسی، بلکه حتی در محافل دیپلماتیک نیز بسیاری بر این باورند که فراخوانی سفیر قطر در قاهره، نه تنها اقدامی ناکافی است، بلکه کاملا دیرهنگام بود.

رئیس روابط خارجی الاهرام مصر با بیان این که "هیچ تضمینی وجود ندارد که قطر درخواست دولت مصر را بپذیرد و قرضاوی را به مصر تحویل دهد"، خاطر نشان کرد: قطر، پیش از این نیز در موردی مشابه، به عذرخواهی از امارات به سبب اظهارات قرضاوی اکتفا کرد.

وی افزود: سزاوارتر آن بود که قطر، از دولت و ملت مصر عذرخواهی کند، زیرا قرضاوی از روی منبر مساجد، علیه نیروهای مسلح و قوه قضائیه مصر به ایراد سخنان تحریک آمیز پرداخت.

اسامه الدلیل در ادامه ضمن تاکید بر این که دولت مصر قصد ندارد اخوان المسلمین را دشمن دولت تلقی کرده و آن ها را سرکوب کند، افزود: در هر صورت، آن ها شهروند مصری هستند و مواضع سیاسی ناهمسو با دولت دارند و باید توجه داشت که در مصر آزادی بیان و آزادی سیاسی وجود دارد. تنها مشکل ما، با خشونت است.

رئیس بخش روابط خارجی الاهرام مصر تاکید کرد که قطر از طریق شبکه الجزیره، همواره در صدد است تا تلاش ها برای آشتی ملی در مصر را نقش برآب کند و در این میان، برخی از گروه ها را نیز مسلح کرده که وابستگی آن ها به قطر ثابت شده است. اکنون قطر برای این که شبهه به وجود آمده درباره حمایت مالی از گروه تکفیری انصار بیت المقدس را از خود دور سازد، باید به ایفای نقش در برقرار کردن آشتی ملی در مصر کمک کند، نه این که به ایجاد تنش در این کشور بپردازد.

4-23:03


26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها