نظر مقام روسی درباره حضور ایران در ادامه ژنو 2

نظر مقام روسی درباره حضور ایران در ادامه ژنو 2
چهارشنبه 16 بهمن 1392 - 22:30

العالم - رئیس کمیسیون روابط بین الملل مجلس دومای روسیه در کنفرانسی خبری به بسته بودن افق راه حل نظامی در سوریه اشاره کرد و مذاکرات را تنها راه بازگرداندن ثبات و آرامش به این کشور دانست.

به گزارش پایگاه خبری العالم،"الکسی پوشکوف" گفت: هر چند انتظار می رود دور دوم مذاکرات درباره سوریه در زمان تعیین شده برگزار شود اما با توجه به حمایت های خارجی از معارضان سوری، پیش گویی درباره نتایج این گفت وگوها دشوار است.

وی با اشاره به سفر اخیر "احمد الجربا" رئیس ائتلاف معارضان سوری به مسکو و دیدار با لاوروف وزیر خارجه این کشور، تصریح کرد: گفت وگو با معارضان سوری محرمانه است و در مذاکرات ژنو طرف روسی سعی خواهد کرد که هم با مقامات دولت سوریه و هم با نمایندگان گروه های معارض سوری که بیانیه ژنو را به رسمیت می شناسند، دیدار کند.

پوشکوف با اذعان به این که روسیه از گستردگی مشارکت معارضان واقعی سوری در مذاکرات استقبال می کند، گفت: در عین حال تماس با نمایندگان گروه های افراطی نظیر گروهک تروریستی النصره که همواره به راه حل نظامی تکیه می کند، رفتارهای غیرانسانی با شهروندان و غیر نظامیان سوری دارد و بارها با کشتار انسان های بی گناه و توسل به اقدامات تروریستی ماهیت خود را ثابت کرده، ممکن نیست.

رئیس کمیسیون روابط بین الملل دومای روسیه در ادامه به مساله مشارکت ایران در نشست ژنو2 اشاره کرد و گفت: کشورهای تاثیر گذار از جمله کشورهای منطقه ای با مشارکت ایران مخالفت کردند و در نتیجه فشار این کشورها، دبیرکل سازمان ملل متحد دعوت خود را از ایران برای شرکت در این نشست پس گرفت این درحالی است که روسیه این امر را یک اشتباه می داند زیرا ما معتقدیم که ایران مهم ترین کشور منطقه است.

وی افزود: دعوت از ایران برای شرکت در این نشست امری کاملا منطقی است و با وجود این که جمهوری اسلامی تاکنون در این نشست شرکت نکرده اما موضوع مشارکت آن همواره در محافل مختلف اروپایی مورد بحث و مناقشه بوده و بخش قابل توجهی از کشورهای اروپایی معتقدند که ایران باید جزئی از کنفرانس ژنو درباره سوریه باشد.

پوشکوف در پایان، ثبات در موضع روسیه در قبال سوریه را به فشارهایی که بر کشورش در زمینه مساله اوکراین وارد می شود، ربط داد و اظهارات کری وزیر خارجه آمریکا در نشست مونیخ را گواه این امر دانست و گفت: کری در این نشست به صراحت از حمایت آمریکا از معارضان اوکراین و آمادگی کاخ سفید برای فشار بر حکومت این کشور سخن به میان آورد.

وی تصریح کرد: آمریکا خود را به عنوان طرف مساله اوکراین قرار داده اما به عقیده من آمریکا از امکانات و توانمندی محدودی برای تاثیر گذاشتن بر این کشور برخودار است و با توجه به بدهی های هولناک آمریکا، این کشور از توان مالی لازم برای رسیدن به هدفش در اوکراین برخوردار نیست.

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها