سرقت‌اعضای‌ بدن زخمی‌های‌ سوری‌ در ‌ترکیه

سرقت‌اعضای‌ بدن زخمی‌های‌ سوری‌ در ‌ترکیه
پنج‌شنبه 17 بهمن 1392 - 20:34

العالم - پدیده سرقت اعضای بدن بیماران سوری در بیمارستان های ترکیه ، بار دیگر موضوع عنوان اصلی مطبوعات شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، این نخستین باری نیست که این پدیده در ترکیه، خبرساز می شود؛ اما چند ماه سکوت خبری، این گمان را به وجود آورد که این پدیده در حال ریشه کن شدن است.

اکنون گزارش های تازه، حاکی از آن است که این پدیده، نه تنها همچنان ادامه دارد، بلکه از انحصار مافیای قاچاق اعضا خارج شده و به بیمارستان های دولتی نیز رسیده است. این در حالی است که این بیمارستان ها، باید توسط پرسنل اداری و پزشکی اداره شود که تحت نظارت باشد و در آن ها، جلوی ارتکاب چنین اقدامات جنایتکارانه گرفته شود، مگر آن که این مافیاهای سوداگر اعضا، ارتباطی هرمی و ریشه دار با مسئولان رده بالای کشور داشته باشند.

"احمد عبدالکریم محمد" جوانی 19 ساله است که برای درمان به بیمارستان دولتی "انطاکیه" منتقل شد. وی همزمان با شدت گرفتن درگیری ها در اطراف منطقه مورک در شهر حماه، در تاریخ 31 ژانویه، بر اثر اصابت ترکش به سرش زخمی شده بود.

فعالان، با انتشار عکس ها و فیلم هایی از جوان مذکور، تاکید کردند که خانواده این جوان، از مرگ ناگهانی فرزندشان در بیمارستان به شدت غافلگیر شدند زیرا پسرشان فقط زخمی سطحی برداشته بود. از آن گذشته، هنگام دریافت پیکر فرزندشان متوجه آثار عمل جراحی بر روی شکم او شدند و این در حالی است که محل زخم، در سر این جوان بود.

خانواده احمد عبدالکریم مشکوک شدند به همین سبب، پیکر او را به منطقه اللطامنه در ریف حماه منتقل کردند و از پزشکان خواستند بخیه شکم پسرشان را باز کنند تا علت عمل جراحی را دریابند. پزشکان، هنگام باز کردن شکم متوفی متوجه شدند که شکم او خالی از اعضای داخلی است.

انجمن "جوانان آزادۀ مورک" که فیلم مزبور را بر روی یوتیوب پخش کرده است، تصویر پیکر احمد عبدالکریم محمد را در حالی نشان می دهد که از زیر گردن تا زیر شکمش بخیه شده است. فیلمبردار، همزمان با تصویربرداری تاکید می کند که "علت دوخته شدن شکم این بیمار، سرقت اعضای داخلی او توسط بیمارستان دولتی انطاکیه است." آن گاه پیکر این جوان در برابر دوربین به خاک سپرده می شود.

در همین راستا، برخی فعالان اجتماعی تاکید کرده اند که احمد عبدالکریم، تنها یکی از چندین شهروند سوری است که گرفتار چنین پدیده ای در بیمارستان های ترکیه شده است. این فعالان خاطر نشان کرده اند که پزشک یکی از بیمارستان های شهر اضنه تاکنون شمار زیادی از سوری ها را کشته و اعضای بدن آن ها را به سرقت برده است.

در این میان، پایگاه اینترنتی اوستا، از جمع آوری اسناد و فهرستی از نام سوری هایی که گرفتار این پدیده شده اند، خبر داد و از آن میان از "جاسم المنبجی" نام برد. این شخص، از ساکنان منطقه الحیدریه در استان حلب بود که اعضای بدنش، پس از انتقال به بیمارستان "شهید کمال" در ترکیه، به سرقت رفت، و این مساله با اسناد و مدارکی که پسر عمویش "حمید المنبجی" ارائه شده، مستندسازی شده است.

شخص دیگری به نام "سلیمان ترکمانی" از اهالی منطقه الراعی نیز در 11 دسامبر 2012 به همین بیمارستان منتقل شده بود که اعضای این شخص نیز به سرقت رفت و پیکر او بدون اعضای داخلی به خانواده اش تحویل داده شد.

یک منبع مخالف دولت ترکیه، در گفت وگو با روزنامه لبنانی السفیر گفت: در مناطقی که گروه های مسلح ( در سوریه) بر آن ها چیره شده اند، امکان پیگرد چنین پدیده ای وجود ندارد زیرا این گروه ها در این جنایات شریک جرم هستند و از سوی دیگر امکان شناسایی سارق اعضا وجود ندارد.

وی افزود: پیکر تعداد زیادی از متوفیان، خالی از اعضای داخلی است، اما فقط تعداد کمی از خانواده ها جرات می کنند این مساله را فاش کنند، برخی دیگر نیز اساسا متوجه سرقت اعضای پیکر فرزندانشان نمی شوند و تعدادی نیز از انتقامجویی گروه های مسلح می ترسند و زبان به کام می گیرند.

روزنامه "یورت" چاپ ترکیه، در اکتبر 2012 با انتشار گزارشی، از دست داشتن گروه های مسلح مخالف دولت سوریه در شبکه های مافیایی قاچاق اعضا با همکاری بیمارستان ها و درمانگاه های ترکیه پرده برداشت و تاکید کرد که عناصر مسلح، زخمی ها را به بیمارستان ها منتقل می کنند تا بیمارستان ها اعضای آن ها را سرقت کنند.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز با انتشار گزارشی در دسامبر گذشته، از دستگیری دو تن از عناصر مسلح در حمص خبر داد که به دست داشتن در عملیات سرقت اعضا و انتقال آن ها به ریف ادلب در نزدیکی مرزهای ترکیه اعتراف کردند. علیرغم انتشار همه این گزارش ها و اسناد و مدارک گردآوری شده، مسئولان دولت ترکیه، تاکنون هیچ واکنشی به این پدیده نشان نداده و اقدامی در جهت جلوگیری از آن انجام نداده است.
26

پربیننده ترین خبرها