روسیه: زمان مقابله با تروریسم در سوریه فرا رسیده است

روسیه: زمان مقابله با تروریسم در سوریه فرا رسیده است
سه شنبه 22 بهمن 1392 - 17:03

وزیر خارجه روسیه درباره سوء استفاده از وضعیت انسانی سوریه برای توجیه طرح مجدد سناریوی حمله نظامی هشدار داد و از شورای امنیت سازمان ملل خواست بر موضوع مبارزه با تروریسم در سوریه تمرکز نماید.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "سرگی لاوروف" در کنفرانس مشترک با همتای الجزایری خود "رمضان العمامره" در موسکو بر ضرورت نزدیک شدن دیدگاههای طرفین درباره ضرورت حل بحران سوریه بدون فروپاشی و تجزیه این کشور تأکید کرد و خواستار تلاش برای تحقق مرحله انتقالی براساس توافق میان همه طرفهای سیاسی شد.
وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد: زمان آن فرا رسیده است که با پدیده تروریسم در سوریه مقابله شود. از این رو باید به جای محکوم کردن اقدامات تروریستی به صورت جداگانه، این عملیات به طور عمومی و مطلق محکوم شود.
لاوروف خاطرنشان کرد: متأسفانه شورای امنیت کلیه اقدامات تروریستی در سوریه را محکوم نمی کند و مقامات غربی در این باره تأکید می کنند که تروریسم جرم غیر قابل توجیهی است. اما با این وجود تأکید می کنند که در سایه باقی ماندن بشار اسد در قدرت، نمی توانند در این زمینه کاری از پیش ببرند که در حقیقت چنین موضعی تلاش برای توجیه تروریسم است.
وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد: سایر اعضای شورای امنیت، از روسیه خواسته اند در زمینه صدور قطعنامه ای درباره وضعیت انسانی در سوریه همکاری نماید.
وی تأکید کرد: پیشنهادهای مطرح شده در این زمینه یک طرفه و غیر واقع بینانه است و ارزیابی سازمان های امدادرسان در سوریه از وضعیت این کشور را در نظر نمی گیرد.
لاوروف تصریح کرد: پیش نویس قطعنامه پیشنهادی در این باره دولت سوریه را مسئول مستقیم و کامل وخامت وضعیت انسانی در این کشور معرفی می کند. این در حالی است که نهادهای بین المللی تأکید کرده اند که گروههای مسلح عامل اصلی مشکلات به وجود آمده در زمینه امداد رسانی هستند.
سرگئی لاوروف افزود: در پیش نویس مذکور درباره سوریه، تهدیداتی مطرح شده است که این امر کاملا غیر قابل قبول است. با این وجود روسیه آمادگی دارد در زمینه تدوین پیش نویس قطعنامه جدیدی درباره سوریه مشروط بر تناسب آن با معیارهای قوانین انسانی بین المللی همکاری نماید.
وی نسبت به تلاش‌های برخی برای سوء استفاده از اوضاع انسانی در سوریه جهت تغییر نظام در این کشور هشدار داد و گفت: در گذشته نیز تلاش‌هایی برای سوء استفاده از مسئله سلاح‌های شیمیایی در سوریه صورت گرفت تا بهانه‌ای برای شکست فرایند سیاسی ایجاد کنند و توجیهی برای اجرای سناریوی نظامی علیه سوریه بتراشند تا نظام این کشور را تغییر دهند.
سرگئی لاوروف تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم بحران انسانی در سوریه رنگ و بوی سیاسی به خود بگیرد تا از طریق آن سناریوی قدرت علیه سوریه اجرا شود.
وی تأکید کرد: بهبود وضعیت در سوریه نیازمند تلاش مستمر و شدید طرف های مختلف به همراه دولت سوریه و مخالفان در راستای پایان دادن به محاصره شهرهای تحت کنترل مخالفان و انجام عملیات انسانی است تا طی اقداماتی مشابه آنچه در حمص اتفاق افتاد شهروندان تحت محاصره آزاد شوند.
وی افزود: اما سایر کشورها به دلایلی تمایلی به این اقدام ندارند. بلکه بر این باورند که راه حل این وضعیت، تصویب قطعنامه جدیدی به جای یافتن راه حل های عملی برای مسائل انسانی است.
لاوروف گروههای مسلح را به جلوگیری از رسیدن کمک های انسانی به حمص و اردوگاه یرموک متهم و تأکید کرد: با وجود همه کارشکنی ها و اقدامات خرابکارانه، ارسال کمک ها همچنان ادئامه دارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها