خشم اوباما از سفر هیأت‌های تجاری به ایران

خشم اوباما از سفر هیأت‌های تجاری به ایران
چهارشنبه 23 بهمن 1392 - 10:37

رئیس جمهور آمریکا در جریان دیدار با همتای فرانسوی خود در کاخ سفید نتوانست خشمش را از عزیمت هیأت‌های تجاری اروپایی از جمله فرانسوی به ایران پنهان کند و گفت: اگر شرکتی تحریم ها علیه ایران را نقض کند، آمریکا مانند «یک تن آجر» بر سرش آوار خواهد شد.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، باراک اوباما در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با فرانسوا اولاند درباره اجرای توافقنامه هسته ای بین ایران و گروه 5+1 گفت: آمریکا با قدرت به اجرای تحریم ‌های کنونی علیه ایران پایبند است و این پیام را باید به طرف ایرانی بدهیم که اگر موضوع هسته‌ ای حل نشود، تحریم‌ های بیشتری علیه این کشور در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد که در حال حاضر آمریکا اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را نمی خواهد.

وی در اشاره به سفر هیئت های تجاری و نمایندگان شمار زیادی از شرکت های اروپایی بویژه فرانسوی و ایتالیایی به ایران برای بررسی فرصت های سرمایه گذاری گفت: اگر شرکتی تحریم‌ها علیه ایران را نقض کند، آمریکا مانند «یک تن آجر» بر سر آنها آوار خواهد شد. این شرکت‌ها اعتبار خود را به خطر خواهند انداخت.

اوباما خاطرنشان کرد: اگر ایران بتواند از نظر فنی ثابت کند که برنامه هسته‌ای این کشور با اهداف صلح‌ آمیز دنبال می‌ شود، دستیابی به یک توافق مقدور است.

از سوی دیگر، اولاند در این کنفرانس مطبوعاتی برای فرار از مسئولیت سفر هیأت تجاری فرانسه به ایران گفت: من رئیس‌جمهور فرانسه هستم نه رئیس سندیکاهای کارگری و این هیأت‌ آزادانه به ایران سفر کرد اما با این حال به این شرکت‌ها، تحریم‌ها و لزوم پایبندی به آنها را متذکر شده ام.

وی تأکید کرد: تا وقتی که توافقنامه جامع میان ایران و 1+5  به دست نیاید، تحریم‌ های کنونی پا برجا خواهد بود و تجارت با ایران تنها زمانی امکانپذیر است که این تحریم‌ها برداشته شود.

اولاند افزود: باوجود اینکه توافق موقت به دست آمد اما کار هنوز تمام نشده و این تصور موضوع هسته‌ای حل شده، اشتباه است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها