رئیس سرویس اطلاعاتی عربستان برای چه تغییر می‌کند

رئیس سرویس اطلاعاتی عربستان برای چه تغییر می‌کند
شنبه 26 بهمن 1392 - 12:26

منابع امنیتی غربی در عربستان و دیگر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس معتقدند که "محمد بن نایف" وزیر کشور عربستان پس از بازگشت از آمریکا جانشین "بندر بن سلطان" رئیس سرویس اطلاعاتی این کشور خواهد شد زیرا بندر به دلایل مختلف مانند بیماری قادر به ادامه کار در چنین سمتی نیست.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، محمد بن نایف روز دوشنبه هفته گذشته ( 10 فوریه ) به آمریکا سفر کرد .
سایت روزنامه فرامنطقه ای "القدس العربی" نوشت: شاهزاده بندر رئیس سرویس اطلاعاتی و دبیر کل شورای امنیت ملی عربستان است و از دو ماه پیش در یکی از بیمارستان های آمریکا بستری است و تحت یک عمل جراحی قرار گرفته است .
شاهزاده بن نایف از چند روز پیش وظایف سرویس اطلاعاتی را انجام می دهد درحالیکه این وظایف ارتباطی با وزارت کشور ندارد.

مسئولیت اجرای فرمان پادشاه عربستان مبنی بر " زندانی شدن هر عربستانی ِ عضو گروه های مسلح فعال در خارج " و اجرای قانون جدید مبارزه با تروریسم به وزارت کشور واگذار شده است. قانون مبارزه با تروریسم هفته پیش تصویب شد و شامل پیگرد هر مخالف نظام پادشاهی عربستان در داخل و خارج این کشور است .  
کارشناسان سیاسی معتقدند که واگذاری وظایف سرویس اطلاعاتی به شاهزاده بن نایف سیطره وی بر امور کشور را افزایش می دهد و باعث تقویت روابط عربستان با آمریکا می شود روابطی که در دوران شاهزاده بندر با تیرگی و سردی همراه بود . 
شاهزاده بن نایف نیز در راستای تقویت روابط با واشنگتن به آمریکا سفر کرد و با مسئولان سرویس های امنیتی و جان کری وزیر امور خارجه و باراک اوباما رئیس جمهوری این کشور دیدار کرد.
این در حالی است که اوباما ماه آینده میلادی (مارس) به ریاض سفر خواهد کرد و مسئولان عربستانی امیدوارند که مجدداً با مسئولان آمریکایی درباره مسائل سیاسی و امنیتی از جمله مسائل سوریه و مصر به توافق برسند.

شاهزاده بن نایف در مذاکرات خود با مسئولان آمریکایی اختلافات امنیتی و نحوه ازسرگیری همکاری امنیتی ریاض و واشنگتن در امور سوریه و لبنان را بررسی کرد که این امر نشان می دهد شاهزاده بن نایف هماهنگی امور امنیتی را برعهده خواهد گرفت و متصدی سمت رئیس سرویس اطلاعاتی که مسئول رسیدگی به این امور است ، خواهد شد . 
کارشناسان سیاسی معتقدند که ناکامی شاهزاده بندر در مدیریت مسائل امنیتی در سوریه و لبنان باعث عزل سریع تر وی از ریاست سرویس اطلاعاتی و دبیرکلی شورای امنیت ملی عربستان و همچنین عزل برادرش سلمان به سلطان معاون رئیس سرویس اطلاعاتی خواهد شد .

سلمان بن سلطان اوت 2013 به سمت معاون وزیر دفاع منصوب شد و مدتی بعد همچون برادرش بندر از مدیریت امور امنیتی کنار گذاشته شد.
بر اساس این گزارش، علت ناکامی بندر افزایش قدرت و نفوذ گروه های اسلامگرای افراطی و تروریستی همچون داعش و جبهه النصره در سوریه ، لبنان و عراق است.
محمد بن نایف پس از مرگ پدرش مسئولیت هماهنگی امور سیاسی و امنیتی با یمن را به عهده گرفت و با سرویس های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا در امر مبارزه با القاعده شبه جزیره عربستان همکاری می کند که همین امر باعث شده آمریکا با دیده رضایت به نایف نگاه کند ولی بندر که مدتها سفیر عربستان در واشنگتن بود، با دولت کنونی آمریکا روابط دوستانه ای نداشت . 

پربیننده ترین خبرها