یبرود؛ نبردی که معادلات را دگرگون می‌کند

یبرود؛ نبردی که معادلات را دگرگون می‌کند
شنبه 26 بهمن 1392 - 18:40

روزنامه القدس العربي از نبرد در شهر «يبرود» در مرز سوريه با لبنان، به عنوان نبردي سرنوشت ساز ياد كرد كه تغييرات ريشه‌اي در معادلات نظامي سوريه به همراه خواهد داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، روزنامه القدس العربي در گزارشی تحليلي نوشت: دستگاههاي اطلاعاتي آمريكا و غرب تحولات و نبردهاي سنگين در اطراف شهر يبرود در نزديك مرز سوريه با لبنان را با دقت زير نظر دارند.

در این گزارش که به قلم رائد صالحه منتشر شده، آمده است: بر اساس برخي گزارش هاي نظامي محرمانه، آزادی شهر يبرود به دست نيروهاي دولت سوريه و مبارزان حزب الله مي تواند تغييري ريشه اي در نقشه نظامي طرف هاي درگير در سوريه ايجاد كند. اين شهر هم اكنون در كنترل گروههاي مسلح است.

براساس اين گزارش‌ها، برخي اطلاعات حاكي است كه نيروهاي سوريه و مبارزان حزب الله از چهارشنبه گذشته عمليات خود عليه اين شهر در 80 كيلومتري شهر دمشق پايتخت سوريه را آغاز كرده اند. اين گزارش هاي نظامي محرمانه تاييد مي كند كه شهر يبرود آخرين پناهگاه نيروهاي مخالف مسلح در منطقه به شمار مي رود و اهميتي راهبردي براي آنها دارد، زيرا به منزله نقطه كليدي سلسله جبال قلمون به شمار مي رود كه در طول مرز سوريه و لبنان واقع است.

از سوي ديگر، احاطه نيروهاي ارتش سوريه بر اين شهر مي تواند جاده ارتباطي دمشق به شهر محاصره شده حمص و مناطق علوي نشين طرفدار نظام سوريه در غرب اين كشور را باز كند. براساس اين گزارش ها، شهر يبرود منبع انفجارهايي به شمار مي رود كه در منطقه ضاحيه در جنوب شهر بيروت و بعلبك و دشت بقاع در هفته هاي اخير روي داد.

اين گزارشها تاكيد مي كند كه حجم گسترده نيروهاي درنظر گرفته شده براي حمله به يبرود كه با 17 حمله هوايي در طول شش ساعت در چهارشنبه گذشته آغاز شد، از عزم دولت سوريه براي به كنترل درآوردن اين شهر در مدت زماني كوتاه براي تامين امنيت مسير اتوبان هاي ارتباطي سوريه به لبنان حکایت دارد.

به نوشته این روزنامه، نظام بشار اسد رئيس جمهوري سوريه معتقد است كه پيروزي در يبرود باعث بالارفتن روحيه و به منزله خط بطلان بر توهم مخالفان درخصوص عقب نشيني دولت سوريه در مذاكرات ژنو خواهد بود.

به عقیده تحلیلگر "القدس العربی"، هزينه نبرد يبرود در صورت پيروزي يا شكست، براي هر دو طرف سنگين خواهد بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها