جام جهانی 2022 قطر، جان 400 کارگر را گرفت

جام جهانی 2022 قطر، جان 400 کارگر را گرفت
يکشنبه 27 بهمن 1392 - 19:47

العالم - تاسیسات ِ در حال ساخت جام جهانی 2022 قطر تاکنون جان 400 کارگر نپالی را گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، یک موسسه حقوق بشری در نپال، گزارشی را درباره وضع کارگران این کشور در قطر تهیه کرده که قرار است جزئیات آن در هفته جاری منتشر شود.

روزنامه "گاردین" با اعلام این خبر خاطر نشان کرد: برخی هشدار داده اند که ممکن است شمار جانباختگان تا سال 2022 (زمان برگزاری جام جهانی در قطر) به 4 هزار نفر برسد.

انتشار آمار کارگران کشته شده نپالی در قطر، سوالاتی را درباره آمار کارگران خارجی کشته شده در این کشور از زمان دستیابی قطر به امتیاز برگزاری مسابقات مذکور (سال 2010) به دنبال داشته است. کارگران نپالی 20 درصد از  نیروی کار خارجی را در قطر تشکیل می دهند و سایر کارگران از کشورهای هند، بنگلادش، پاکستان و سریلانکا هستند.

"جیم مورفی"، وزیر کار دولت سایه انگلیس، با انتشار مقاله ای در گاردین نوشته بود: در تاسیسات جام جهانی 2012 لندن حتی یک کارگر جان خود را از دست نداد.

"تئو زوانزیگر"، از مسئولان ارشد فیفا که مخالف اعطای امتیاز برگزاری جام جهانی به قطر بود، هفته پیش تاکید کرد: فیفا برای اطمینان از احترام به حقوق کارگران، دیدارهای سر زده ای را از این تاسیسات انجام خواهد داد.

برپایه این گزارش، با توجه به حاکمیت سیستم "کفالت" بر روند کار در قطر، نمی توان نظر سازمان های حقوق بشری و نهادهای مرتبط با امور کارگران را تامین کرد، زیرا بر اساس سیستم مذکور، کارگر خارجی برای زندگی و کار در قطر، به یک پشتیبان یا کارفرما وابسته است.

"سلیل شتی"، دبیر کل سازمان عفو بین الملل، در این خصوص گفت: برای کشوری که از ثروتمندترین کشورهای منطقه به شمار می رود، سوء استفاده از نیروی کار خارجی و محروم کردن آنان از دستمزدشان، هیچ توجیهی نمی تواند داشته باشد.

به نوشته گاردین، برخی از منتقدان تا آنجا پیش رفته اند که لغو برگزاری جام جهانی در قطر را خواستار شده اند اما زوانزیگر درباره پیامدهای این اقدام هشدار داد و گفت: چنین اقدامی، به چشم پوشی از مشکلات این چنینی منجر می شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها