تنش در روابط عربستان و قطر بالا گرفت

تنش در روابط عربستان و قطر بالا گرفت
جمعه 2 اسفند 1392 - 15:01

العالم - هشدار عربستان به قطر برای تجدید نظر در سیاست خارجی دوحه ، تنش سیاسی بین دو کشور را بیش از پیش آشکار کرد.

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری شبکه العالم عربستان به تازگی به قطر هشدار داده است که اگر در سیاست خارجی خود تجدید نظر نکند، دست به اقدام هایی جدی علیه دوحه می زند،این هشدار نشان می دهد که روابط عربستان و قطر بسیار پرتنش تر از گذشته شده است.

روزنامه "العرب" چاپ لندن و نزدیک به مراکز تصمیم گیری در عربستان دراین باره نوشت : خشم ریاض از قطر به دنبال حمایتهای این کشور از جنبش اخوان المسلمین و نادیده گرفتن سیاست ها و مواضع کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به ویژه در مورد مصر صورت گرفته است.

العرب افزود: یک مقام عربستانی پیامی فوری از سوی دولت سعودی به امیر قطر فرستاده و در آن تاکید کرده است که ریاض در روابط خود با دوحه بازنگری می کند و حتی ممکن است روابط دو کشور قطع شود.

این مقام عربستانی که العرب نامی از وی نبرد، افزود: علت این موضع گیری جدی عربستان این است که شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، به تعهدات مکتوب خود که در نشست سه جانبه در ریاض با حضور امیر کویت امضا کرده، پایبند نمانده است، وی در آن سند متعهد شده بود قطر اجازه استفاده از خاکش را برای فعالیت هایی که به ثبات عربستان و مصر آسیب می رساند، ندهد اما تاکنون چنین چیزی تحقق نیافته است.

روزنامه العرب مسایلی که باعث ناراحتی شدید مقام های عربستانی از قطری ها شده است را اینگونه برشمرد؛ حمایت قطر از حوثی ها در یمن، کمک مالی یکی از اعضای خانواده حاکم در قطر به اخوانی ها درعربستان و استفاده برخی گروه ها و سازمان ها از خاک قطر برای اعمالی که به ثبات مصر و عربستان آسیب می زند.

یک مقام آگاه عربستانی نیز تصریح کرد ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در دیدار با شماری از میهمانان خود در کاخ الیمامه از سیاست های قطر در منطقه ابراز ناخرسندی کرد و آن را با منافع کشورهای شورای همکاری خلیج فارس مغایر دانست .

العرب نوشت: برخی آگاهان سیاسی می گویند امیر جدید قطر سعی می کند مشکلات کشورش با کشورهای همسایه و از جمله عربستان را حل کند؛ اما پدر وی با اعمال نفوذ همچنان در سیاست خارجی این کشور دخالت و از اخوانی ها حمایت می کند.

این روزنامه خاطرنشان کرد: به هر حال تمیم بن حمد آل ثانی، امیر جدید قطر، به تازگی موفق شده است پدرش را قانع کند راه حلی میانه را در پیش گیرد و اخوانی ها را از قطر بیرون کند تا مصر و عربستان از قطر نرنجند، اما همچنان به حمایت های مادی آنان خارج از قطر ادامه دهد.

این مقام عربستانی تصریح کرد: عربستان فهرستی از اقدام هایی که قرار است ضد قطر انجام دهد، آماده کرده که بستن مرزهای زمینی با این کشور، جلوگیری از استفاده از حریم هوایی عربستان برای حمل و نقل هوایی قطر، لغو پروانه کار شرکت های هواپیمایی قطر در عربستان و به حال تعلیق در آوردن پیمان های تجاری عربستان با قطر که سال 2006 میلادی با این کشور امضا کرده ، از آن جمله است.

کارشناسان سیاسی ، قرار گرفتن شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در کنار امیر کویت را در نشست وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در کویت، اقدامی بی سابقه قلمداد کرده و تاکید می کنند که این مساله در راستای استمداد امیر جدید قطر از امیر کویت صورت گرفته تا امیر کویت یکبار دیگر و پیش از بحرانی تر شدن روابط میان قطر و عربستان میان دو کشور میانجی گری کند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها