دومین بمب قرضاوی، قطر و عربستان را به چالش کشید

دومین بمب قرضاوی، قطر و عربستان را به چالش کشید
شنبه 3 اسفند 1392 - 09:20

سخنراني بسیار تند خطیب جمعه پایتخت قطر بعد از سه هفته غيبت، تلاشها برای بهبود روابط بين قطر و همسايگان سعودي و اماراتي اين كشور را فرو پاشید.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "عبدالباری عطوان" نویسنده و پژوهشگر عرب در سایت خبری تحلیلی "رأی الیوم" نوشت: بسیاری فکر می کردند که تهدیدات آشکار و مستقیم عربستان علیه قطر باعث خواهد شد که مسئولان قطری "یوسف قرضاوی" را ساکت کنند، و جلوی سخنرانی‌های او را بگیرند؛ زیرا این قرضاوی بود که آتش بحران با امارات را برافروخت.
قرضاوی در سخنرانی های سابق خود در دوحه، امارات را به دشمنی با حکومت اسلامی متهم کرده بود.
عربستان دولت قطر را تهدید کرد که مرزهایش را خواهد بست و از پرواز هواپیماهای قطری بر فراز عربستان جلوگیری خواهد کرد، و عضویت دوحه در اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس را به حالت تعلیق درخواهد آورد. این تهدیدات از زبان یک روزنامه نزدیک به امارات و عربستان که در لندن چاپ می شود، مطرح شده است.
روشن است که این تهدیدات عربستان نتایج کاملا معکوسی به همراه داشت، زیرا قرضاوی بعد از سه هفته غیبت دیروز بار دیگر از تریبون نماز جمعه دوحه سخنرانی آتشینی علیه امارات و عربستان و دولت عبدالفتاح سیسی در مصر بر زبان راند.
عبدالباری عطوان تأکید کرد:  قرضاوی نمی تواند بعد از سه هفته غیبت بدون موافقت یا تشویق مسئولان قطری به تریبون نمازجمعه بازگردد و این سخنان را بر زبان آورد.

قرضاوی دیروز با حضور در نماز جمعه دوحه ادعا کرد که حاضر نشدن او در نماز جمعه طی 3 هفته گذشته به دلیل بیماری بود، و همچنان به مواضع گذشته خودش ادامه می‌دهد.
وی بدون اشاره به نام کشور "امارات" با ابراز تعجب از نارضایتی این کشور از اظهاراتش در نماز جمعه 3 هفته قبل، دوباره به صورت ضمنی به انتقاد از این کشور پرداخت.
قرضاوی در 24 ژانویه گفته بود که امارات ضد همه حکومتهای اسلامی ایستاده است و هواداران آنها را مجازات می کند و به زندان می اندازد. منظور قرضاوی از حکومتهای اسلامی جریان "اخوان المسلمین" است.
قرضاوی همچنین از اقامت "احمد شفیق" در امارات انتقاد کرده بود. شفیق رقیب "محمد مرسی" رئیس جمهور برکنار شده مصر و آخرین نخست وزیر دوران مبارک بود.

پربیننده ترین خبرها