پیشنهاد مشترک عربستان و آمریکا به حزب‌الله

پیشنهاد مشترک عربستان و آمریکا به حزب‌الله
شنبه 3 اسفند 1392 - 22:53

یک روزنامه عربی با انتشار گزارشی مدعی شد: دولت عربستان آمادگی خود را برای تغییر رویکرد در قبال گروه‌های مسلح، در ازای عقب نشینی نظامی حزب الله از سوریه و برخورداری این حزب از امکان فعالیت امنیتی در عرسال و یبرود اعلام کرده است.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه "القدس العربی" چاپ لندن، نوشت: جریان المستقبل لبنان در روزهای گذشته دست کم در سه مقطع به صورت مستقیم تمایل خود را به تلاش برای آرام کردن جبهه دیپلماسی داخلی و مهار پیامدهای منفی احتمالی دو انفجار انتحاری اخیر در بیروت، بر طرح آشتی ملی دولت لبنان، نشان داده است.

بر اساس گزارش "راهبردی" که القدس العربی مدعی دستیابی به آن است، در نخستین مقطع، "خالد قبانی" یکی از وزرای جریان المستقبل در نهایت خشم وعصبانیت سخنانی به این مضمون به زبان آورد که: این انفجارها و اقدامات انتحاری، جنایت و بی فایده است و انقلاب به این صورت ممکن نیست. وی همزمان به ایفای نقش در خارج کردن کودکان و مجروحان اقدام انتحاری از دارالایتام مجاور رایزنی فرهنگی ایران در بیروت مبادرت کرد.

در مقطعی دیگر، سعد الحریری به دنبال انفجار اخیر بیروت، از تکرار مکررات و ربط دادن انفجارهای لبنان به دست داشتن حزب الله در جنگ سوریه، خودداری کرد و این بار در بیانیه ای با نرمش خاصی از ضرورت دور نگه داشتن لبنان از جنگ و درگیری های مجاور سخن به میان آورد و خاطرنشان کرد که بهترین واکنش به انفجارها و اقدامات تروریستی، تمرکز بر آشتی ملی است.

مقطع سوم نیز در تغییر مواضع جریان المستقبل لبنان در قبال انفجارهای اخیر تجلی یافت و "نهاد المشنوق" وزیر کشور جدید و عضو این جریان، شخصا به همراه حاج وفیق صفا، مسؤول واحد ارتباطات و هماهنگی حزب الله، در محل حادثه اخیر در بیروت حاضر شد .

المشنوق به صراحت و با قاطعیت با اشاره به گذرگاه های خودروهای دزدی لبنانی که برای بمب گذاری به سوریه فرستاده می شود، گفت: باید گذرگاه های مرگ بسته شود.

وی همچنین گروه های سیاسی را به همکاری برای پایان دادن به کانون مرگ در البقاع دعوت کرد و هشدار داد که کسانی که(لبنانی ها) به نوعی به گروه تروریستی عبدالله عزام برای اجرای عملیات کمک می کنند، جرمشان کمتر از عوامل این گروه نیست.

به عقیده سیاستمداران برجسته، پافشاری المشنوق با ذکر نام گروه عبدالله عزام در حقیقت بیانگر آن است که جریان المستقبل، دو تصمیم اتخاذ کرده است:

نخست، تمرکز هرچه بیشتر بر اعلام مخالفت و رد گروه هایی که خود را نماینده اهل سنت می دانند و برای تخریب برنامه دولت آشتی ملی مرتکب جرم و جنایت می شوند.

و دوم، اظهار آمادگی برای تشویق حزب الله به اندیشیدن بیشتر درباره عقب نشینی از صحنه سوریه؛ این درحالی است که این جریان (المستقبل) تا قبل از این همواره بین حضور نیروهای حزب الله در سوریه و تحولات داخلی لبنان ارتباط قائل بود.

به نوشته القدس العربی، نزدیکان به جریان المستقبل علت این تغییر را در  آن می دانند که فؤاد سنیوره، نخست وزیر اسبق لبنان، در جلسه ای خصوصی در جمع دیپلمات های عربستانی از جمله علی عسیری، سفیر عربستان گفته است، اطلاعاتی دربار فکر کردن جدی حزب الله به تغییر در استراتژی نظامی این حزب در سوریه و دست کم کمرنگ کردن حضور علنی در جنگ سوریه و نیز بررسی خطرات و دستاوردهای عقب نشینی یا باقی ماندن در سوریه، در دست دارد.

القدس العربی در ادامه می نویسد: به نظر می رسد شخصیت هایی از کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله شخصیت های اماراتی در موازات تلاش های روسی، در تشویق حزب الله به این رویکرد نقش داشته اند و مساله درخواست سفارتخانه عربستان در منطقه از افراد مسلح عربستانی برای بازگشت به کشورشان نیز بیانگر عقب نشینی عربستان از جبهه سوری است و این امر متحدان عربستان در لبنان را وادار می کند که از حزب الله بخواهند در مقابل تعهدات مشابهه عربستان و غرب از سوریه عقب نشینی کند.

از سوی دیگر طرف های ذی ربط به این نتیجه رسیده اند که اگر ایده درخواست عقب نشینی حزب الله از داخل هیات وزیران دولت آشتی ملی مطرح شود، تاثیرگذارتر خواهد بود و تغییر موضع جریان المستقبل در قبال انفجارهای اخیر بیروت نیز بر همین اساس است بویژه این که جریان المستقبل به این نتیجه رسیده است که عربستان و دیگر طرف های خارجی براثر هزینه های بالای امنیتی و سیاسی و نیز فشار های آمریکا و روسیه در قبال گروه های مسلح و جریان های افراطی فعال در سوریه تغییر موضع داده اند.

این روزنامه در پایان می افزاید: بنابراین می توان گفت که هدف ازعقب نشینی ها و تغییر موضع اخیر المستقبل در برخورد با انفجارهای اخیر نزدیک رایزنی فرهنگی ایران در بیروت، فراهم کردن زمینه درخواست از حزب الله برای معامله ای "پایاپای" باشد که بنا به اخبار منتشر شده، این معامله عبارت است از تحول کامل در مواضع عربستان در قبال گروه های مسلح، اجرای طرح بازگشت عربستانی های مسلح از سوریه یا وادار کردن آنها به ترک سوریه به مقصد الانبار(عراق)، توقف کامل ارسال هرگونه تسهیلات به گروه های مسلح در مرز اردن و سوریه و نیز اجرای طرح خشکاندن منابع گروه های مسلح در لیبی و تونس و حمایت از برنامه دولت نوری مالکی، نخست وزیر عراق علیه داعش و تنگ کردن عرصه به آنها در مرز ترکیه؛ همگی در ازای خروج نیروهای حزب الله از خاک سوریه.

 

پربیننده ترین خبرها