هدف شورای امنیت از قطعنامه جدید درباره سوریه چیست؟

هدف شورای امنیت از قطعنامه جدید درباره سوریه چیست؟
يکشنبه 4 اسفند 1392 - 14:52

پژوهشگر مسائل راهبردی سوریه، قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل برای رساندن کمک های بشردوستانه به مناطق محاصره شده در سوریه را آغاز جهت گیری های بین المللی به سوی حل سیاسی بحران سوریه دانست.

دکتر "طالب ابراهیم" دیروز یکشنبه در مصاحبه با شبکه العالم تاکید کرد، آمریکا و مزدوران مسلحش بیشترین نقش را در ایجاد فاجعه انسانی در سوریه دارند.

وی افزود: آمریکا و هم پیمانهایش می خواهند به بهانه کمک های بشر دوستانه راهی برای دخالت نظامی در سوریه پیدا کنند، زیرا بر اساس قانون بین الملل دخالت در مواردی که بیم فاجعه انسانی می رود، بدون مراجعه به شورای امنیت امکان پذیر است.
طالب ابراهیم خاطرنشان کرد: موافقت روسیه با این قطعنامه به این منظور بود که پرداختن به مسائل انسانی در سوریه زیر چتر سازمان ملل باشد و نه با دخالت های فردی و با اهداف سیاسی. از این رو نماینده روسیه در سازمان ملل گفت دولت سوریه به قطعنامه عمل خواهد کرد و این بدان معنا است که هرگونه دخالت در سوریه خارج از چارچوب شورای امنیت حتی در مسائل انسانی با پاسخ کوبنده روسیه مواجه خواهد شد.
این کارشناس سوری خاطرنشان کرد، هدف واشنگتن و مزدورانش در منطقه تجزیه سوریه و دخالت نظامی در این کشور تحت پوشش کمک های بشردوستانه است؛ از این رو همان طور که خلع سلاح شیمیایی مانع دخالت نظامی امریکا شد؛ این قطعنامه نیز سد راه دخالت ها خواهد شد.
طالب ابراهیم تأکید کرد: ملت سوریه امیدوارند قطعنامه ای از شورای امنیت در محکومیت تمام شیوه های تروریسم صادر شود و کشورهای حامی تروریسم مانند عربستان و قطر جزای کامل دخالت های تروریستی خود در سوریه را ببینند.
طالب ابراهیم با رد ارتباط میان قطعنامه شورای امنیت و خبرهایی که این روزها درباره احتمال گشایش جبهه درعا و تحمیل منطقه پرواز ممنوع در آن شنیده می شود، گفت: این قطعنامه به هیچ وجه ارتباطی با مسائل مذکور ندارد زیرا با نظر روسیه انجام شده و هدف از آن قطع دخالت های خارجی در سوریه است. اما تحرک در جبهه های جنوب و ایجاد منطقه پرواز ممنوع توسط شورای امنیت سازمان ملل صورت نخواهد گرفت.
وی همچنین خبرها درباره مهمات امریکایی موجود در اردن برای ارسال به جنوب سوریه را جنجال رسانه ای توصیف کرد و گف،ت هر تلاشی برای ایجاد تغییر غیرعادی از طریق دخالت امریکا یا جز آن فقط یک نتیجه در پی خواهد داشت که همان جنگ گسترده منطقه ای است و همه می دانند این جنگ تا چه حد برای همه طرف ها خطرناک است.

پربیننده ترین خبرها