گام جدید اردن برای عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها

گام جدید اردن برای عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها
دوشنبه 5 اسفند 1392 - 16:22

دولت اردن در راستای رسمیت دادن به طرح عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، با این رژیم توافقنامه گازی نیم ملیارد دلاری امضا کرد.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری العالم، "اودی سیگل " تحلیلگر مسائل سیاسی کانال 2 تلویزیون رژیم صهیونیستی در این باره گفت: دولت اردن در یک اقدام اولیه، توافقنامه گازی به ارزش نیم میلیارد دلار با اسرائیل امضا کرده است. اسرائیل گاز مورد نیاز کارخانجات اردن را تامین می کند.

این توافقنامه مقدمه ای برای توافقنامه ای در زمینه تامین کل گاز مورد نیاز اردن به ارزش 30 ملیارد دلار در آینده است.

وی گفت: در ابتدا سرمایه داران اردنی و اسرائیلی برای برقراری این توافقنامه مبادرت کردند و دولت آمریکا و شخص معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور انرژی گام مؤثری برای پیشبرد این توافقنامه برداشتند."عاموس هوخشتاین" که از پدر و مادر اسرائیل زاده شده و ریشه اسرائیلی دارد برای پیشبرد این توافقنامه 14 بار به اردن سفر کرد.

سیگل افزود: اسرائیل همچنین برغم بحرانی شدن روابط تل آویو-آنکارا، برای تبلور توافقنامه گازی با ترکیه تماسهایی با مسؤولین مربوطه در این کشور برقرار کرده است. به گفته وی، اسرائیل همچنین برای تسهیل روند انتقال گاز به سازه هایی در مصر، با مسؤولین این کشور تماس گرفته است.

وی خاطر نشان کرد، این توافقنامه ها در زمینه انرژی می تواند زمینه ای برای توافقنامه هایی در زمینه برقراری صلح و عادی سازی روابط با اسرائیل باشد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها