مالکی عربستان را به حمایت از داعش متهم کرد

مالکی عربستان را به حمایت از داعش متهم کرد
جمعه 9 اسفند 1392 - 10:30

العالم - نخست وزیر عراق بدون این که نامی از عربستان ببرد حکومت آل سعود را متهم به حمایت از گروه تروریستی داعش کرد.

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری شبکه العالم، نوری المالکی نخست‌وزیرعراق، در گفت و گو با تلویزیون دولتی عراق، عربستان سعودی را متهم کرد که از گروه تروریستی موسوم به دولت اسلامی عراق و شام(داعش) حمایت می‌کند.

نخست‌وزیر عراق بدون اینکه نامی از عربستان ببرد، این کشور را متهم به حمایت از داعش با انگیزه‌های طایفه‌ای کرد.

در همین حال، در حملات تروریستی متفرقه دیروز (پنجشنبه) در عراق دستکم 37 تن کشته شدند. همچنین بدنبال انفجار یک دستگاه موتور سیکلت بمب گذاری شده در منطقه صدر 27 نفر جان خود را از دست داده و 40 تن دیگر زخمی شدند.

نوری مالکی گفت: برخی کشورها خواهان حضور داعش در خاک خودشان نیستند؛ اما به دنبال حضور این گروه ترویستی در عراق هستند.

وی در ادامه افزود: برخی از این کشورها به تازگی احکامی را درباره کسانی که عضو این گروه هستند، صادر کردند، اما آنها خواهان حضور داعش در عراق به دلیل انگیزه های طایفه ای هستند.

مالکی، تشدید خشونتها در عراق را بخشی از اقدامات تروریستی در منطقه دانست و تصریح کرد که تروریست شبکه ای به هم پیوسته است و آنچه که در سوریه رخ می دهد در عراق نیز اتفاق می افتد و آنچه که در لبنان روی می دهد در سوریه و عراق نیز به وقوع می پیوندد.

وی گفت: بیشتر تروریستهایی که با نیروهای دولتی عراق به ویژه در استان الانبار می جنگند، خارجی هستند و از طریق نواحی مرزی سوریه با عراق که حدود 600 کیلومتر است وارد عراق شده اند.

نخست وزیر عراق با اشاره به اوضاع نامناسب امنیتی و احتمال به تعویق افتادن انتخابات در عراق که قرار است در ماه آوریل برگزار شود، برخی از سیاستمداران را" داعش های سیاستمدار" خواند که در تلاشند در روند اقدام های سیاسی اخلال وارد کرده و حملات امنیتی علیه گروه های مسلح را به چالش بکشند.

درهمین حال براساس گزارش های منتشر شده بر اثر انفجار یک خودروی بمب گذاری شده در میدان مظفر در شهر صدر، یک نفر کشته و شش تن دیگر زخمی شدند.

بنا به گفته یک منبع بلندپایه امنیتی، بدنبال درگیریها در استان کرکوک در 240 کیلومتری شمال عراق سه سرباز کشته و دو نیروی عضو "الصحوة" نیز در الشرقاط در شمال تکریت جان خود را از دست دادند.

همچنین درپی انفجار خمپاره در نزدیکی مرکز پلیس "الطوز" در شمال بغداد، دو شهروند عراقی کشته و15 تن دیگر از جمله تعدادی از نیروهای امنیتی، مجروح شدند.

به گفته یک منبع در وزارت کشور عراق، در نتیجه انفجار خودروی بمب گذاری شده در مسیر کاروان ارتش عراق در شمال بغداد دو سرباز کشته و سه تن زخمی شدند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع امنیتی، نظامی و پزشکی عراق، در نتیجه اقدام های تروریستی و خشونت بار در این کشور از آغاز ماه فوریه تاکنون، بیش از 710 نفر جان خود را از دست داده اند که تعداد آن از ابتدای سال 2014 میلادی تا کنون به بیش از 1700 تن می رسد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها