دیلی تلگراف: سوریه جنگ را برده است

دیلی تلگراف: سوریه جنگ را برده است
جمعه 9 اسفند 1392 - 11:33

العالم - روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف با بیان این که سوریه جنگ را برده است هر چند که به مقداری زمان برای تثبیت این پیروزی نیاز دارد، عربستان را به دلیل حمایت از جنبش های تکفیری، تهدیدی برای ثبات خاورمیانه دانست.

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری شبکه العالم، "پیتر ابورونت" طی مقاله ای در روزنامه دیلی تلگراف با تاکید بر پیروزی نظام سوریه، می گوید اطلاعات خود را از شخصی به نام "استیر کروک" که پیشتر با سازمان امنیت خارجی انگلیس " ام . آی .6" (mI6) فعالیت می کرد و سپس قطع همکاری کرد تا یک مرکز پژوهشی به نام "انجمن مطالعات اختلافات" تاسیس کند، دریافت کرده است. کروک تماسهایی با نهادها و کشورهایی برقرار می کند که انگلیس و امریکا با آنها تماسی ندارند مانند حزب الله و ایران.

نویسنده مقاله خاطرنشان کرده است که به نظریات بروک اطمینان دارد، بروک در اظهارات امریکا و انگلیس مبنی بر اینکه فقط هفته های اندکی تا سرنگونی نظام بشار اسد وجود دارد و اینکه مخالفان سوری رویکردهای دموکراتیک دارند، ابراز شک و تردید کرده است و می گوید که برخی گروههایی که از حمایت عربستان و برخی کشورهای خلیج فارس حمایت می شوند، می خواهند خلافتی اسلامی در خاورمیانه تشکیل دهند.

نویسنده مقاله می گوید که مرکز پژوهشی "انجمن مطالعات اختلافات" وی را به سمیناری در بیروت دعوت کرد و در آنجا به دیدگاه هایی متفاوت با آنچه که رسانه های انگلیس منتشر می کنند، گوش فرا داده  ازجمله این دیدگاهها این است که بشار اسد و سوریه جنگ را برده اند هرچند که این امر نیاز به اندکی زمان برای تثبیت دارد.

نویسنده این مقاله خاطرنشان کرده است دیدگاه دیگری که در این سمینار مطرح شده این است که کشوری که امنیت و ثبات خاورمیانه را تهدید می کند ایران نیست بلکه عربستان، هم پیمان نزدیک انگلیس است که از جنبشهای تکفیری حمایت مادی می کند.

نویسنده، مقاله خود را با گفته ای از کروک خاتمه می دهد مبنی بر اینکه نظام اسد باقی خواهد ماند و غرب نمی تواند نظام اسد را سرنگون کند و یا با القاعده بجنگد بلکه می تواند با مشارکت سوریه با القاعده مبارزه کند نه با همکاری با نظام سعودی که از القاعده حمایت مالی می کند.

پربیننده ترین خبرها