دلایل آماده باش نیروهای روسیه در مرز اوکراین

دلایل آماده باش نیروهای روسیه در مرز اوکراین
جمعه 9 اسفند 1392 - 12:16

اوکراین - کی‌یف (العالم) ـ کارشناس روابط بین الملل، تحولات به وجود آمده در شبه جزیره خودمختار کریمه در اوکراین، را نشان دهنده اقدامات گسترده روسیه در داخل این کشور دانست.

 زکریا جابر روز جمعه در گفت وگو با شبکه خبری العالم خاطرنشان کرد: اشغال ساختمان پارلمان و کابینه این شبه جزیره در دریای سیاه توسط طرفداران روسیه، به منزله تلاش مسکو برای ارسال پیام های مختلفی به دولت جدید کی‌یف است که باید منافع روسیه در نظر گرفته شود.

وی گفت: این اقدامات پیام آشکاری به دولت جدید اوکراین و غرب است. به همین دلیل پارلمان شبه جزیره کریمه تصمیم گرفت تا درباره امکان استقلال از اوکراین همه پرسی برگزار نماید و از سوی دیگر تعیین روز  25 ماه می به عنوان روز همه پرسی نیز نه یک امر تصادفی بلکه کاملا آگاهانه بوده است. زیرا قرار است در این روز رئیس جمهوری جدید اوکراین انتخاب شود.

جابر افزود: روسیه از این برگ برنده به دقت استفاده خواهد کرد و در صورتی که دولت اوکراین روابط خود با مسکو را بهبود نبخشد و به منافع روسیه در اوکراین توجهی نکند این کشور از برگ برنده شبه جزیره کریمه استفاده خواهد کرد و این امر به جدایی این منطقه از اوکراین منجر خواهد شد.

این کارشناس روابط بین الملل خاطرنشان کرد: دولت اوکراین نگران دخالت نظامی روسیه است، به ویژه اینکه روابط دو کشور به شدت تیره شده است؛ در حالی که دولت جدید اوکراین، به منافع روسیه و موقعیت این کشور توجهی ندارد؛ از این رو خطرات شرایط کنونی را چندان جدی نمی گیرد.

زکریا جابر افزود: پایگاه دریایی روسیه در شبه جزیره کریمه، پایگاه دریایی اصلی روسیه است و هیچکس نمی تواند آن را انکار کند و براساس توافقنامه امضا شده میان روسیه و اوکراین این پایگاه تا سال 2047 در شبه جزیره کریمه و در شهر سباستوبل باقی خواهد ماند.

وی گفت: خودروهای زرهی روسیه به تازگی از مناطق مورد توافق در پیمان نظامی خارج شده و به سوی سایر مناطق شبه جزیره کریمه حرکت کردند و این امر باعث نگرانی دولت اوکراین شد. از این رو، از روس ها درخواست کردند تا به این توافقنامه پایبند باشند.

وی افزود: دولت جدید اوکراین در حقیقت یک دولت ائتلافی نیست؛ زیرا از شخصیت های وابسته به یک اردوگاه سیاسی تشکیل شده است؛ در حالی که دولت جدید، برای بازگرداندن امنیت و ثبات، و از همه مهم تر، حل بحران اقتصادی به علت خالی بودن خزانه، با موانع فراوانی مواجه است.
MKH-27-22:55

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها