بازداشت دختر 14ساله فرانسوی قبل از اعزام به سوریه

بازداشت دختر 14ساله فرانسوی قبل از اعزام به سوریه
شنبه 10 اسفند 1392 - 11:43

دادستانی کل شهر "گرونوبل" در شرق فرانسه از بازداشت دختری 14 ساله خبر داد که قصد داشت برای پیوستن به گروه های تروریستی در سوریه به ترکیه سفر کند.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، بازداشت این دختر نوجوان فرانسوی پس از گزارش پدرش در خصوص تصمیم وی صورت گرفت.
"ژان اف کوکیا" دادستان کل شهر گرونوبل به خبرگزاری فرانسه گفت: "این دختر در پیامکی به پدرش به او گفت که قصد دارد برای جهاد به سوریه برود، و پدر این دختر نیز ما را از این موضوع مطلع کرد."
دادستان کل به نام این دختر اشاره‌ای نکرد، ولی گفت که وی بعد از ظهر سه شنبه در فرودگاه لیون (شرق فرانسه) بازداشت شد. این دختر قصد داشت از این فرودگاه به ترکیه سفر کند.
بر اساس تحقیقات اولیه، این دختر برای سفر به ترکیه بلیت یک طرفه تهیه کرده و هزینه آن را نیز به صورت نقد پرداخت کرده بود. وی این پول را از حساب بانکی خودش گرفته بود. این دختر 14 ساله گذرنامه خود را نیز همراه داشت.
دادستان کل "گرونوبل" خاطرنشان کرد،  این دختر در حساب بانکی خود پول داشت. اولین شرکت گردشگری که وی به آن مراجعه کرد، از فروش بلیت به او خودداری کرد. ولی شرکت دوم به این دختر بلیت فروخت.
کوکیا خاطرنشان کرد که این دختر اکنون در مرکز نگهداری در بازداشت است، و همچنان اتهاماتش را انکار می کند. پدر این دختر روز قبل از آن یعنی دوشنبه پلیس را از ناپدیدشدن دخترش در راه مدرسه مطلع کرد.
در 31 ژانویه گذشته نیز نیروهای امنیتی تولوز (جنوب فرانسه) دو نوجوان فرانسوی دیگر را که از راه ترکیه به سوریه سفر کرده بودند؛ دستگیر کردند. این دو نوجوان قبل از بازگشت به فرانسه به گروه‌های افراطی پیوسته بودند. آن دو پس از دستگیری در دادگاه مبارزه با تروریسم محاکمه شدند، و طبق اظهارات مسئولان فرانسوی، با توجه به سن کم آنان، این ماجرا بسیار نادر بود.
بر اساس اظهارات یکی از مسئولان وزارت کشور فرانسه، سفر جوانان این کشور به سوریه برای جنگ در حال افزایش است، و تاکنون حدود 700 فرانسوی به سوریه رفته اند، که 40 نفر از آنان همچنان در این کشور هستند.

با آغاز جنگ در سوریه، اروپا به یکی از بهترین مسیرها برای اعزام تروریستها به سوریه تبدیل شد، به صورتیکه طرفهای حامی تروریستها در سوریه افراد را ابتدا به ترکیه و سپس به داخل سوریه اعزام می کردند.

اما اکنون پس از گذشت 3 سال از جنگ در سوریه، خطر بازگشت تروریستها به یکی از بزرگترین بحرانهای کشورهای اروپایی تبدیل شده است.

پربیننده ترین خبرها