نظر روحانی اهل‌سنت درباره وقایع سوریه

نظر روحانی اهل‌سنت درباره وقایع سوریه
شنبه 10 اسفند 1392 - 18:50

روحانی برجسته لبنان تاکید کرد، آنچه در سوریه روی می دهد، انقلاب یا تلاش برای برقراری عدالت و حقوق بشر نیست و نمی‌توان بر آن را اسلام، جهاد یا خلافت راشده نامید.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، شیخ "ماهر حمود" امام جماعت مسجد قدس در شهر صیدا درجنوب بیروت روز شنبه در سخنرانی هفتگی خود، خاطرنشان کرد: حوادثی که در الرقه و القلمون و شمال و جنوب و همه مناطق روی می دهد، شاهدی آشکار براین مدعاست.

وی افزود: با وجود همۀ این حوادث، هنوز برخی ها از انقلاب در سوریه سخن می گویند و معقتدند که مردم به دنبال آزادی، عدالت و غیره هستند، هنوز برخی ها هستند که از نظامی ظالم و خونخوار و تک رو سخن می گویند، همه این ها در حالیست که وضعیت سوریه با سه سال قبل بسیار فرق کرده است.

این روحانی برجسته اهل تسنن اظهار داشت: کاملاً واضح است که ناآرامی ها، تروریسم، اقدامات تکفیری و خرابکارانه، جایگزین "نظام ظالم" شده است و محافل تصمیم گیرنده غربی نتوانسته اند که جز داعش،النصره و گروه های مشابه آن ها، چیزی ارایه دهند.

شیخ حمود افزود: همچنین پول های زیادی که صرف می شود، حتی نتوانسته حداقل نیازهای زندگی آوارگان را تامین کنند و هتل های شیک و درجه یک که مخالفان در آن اقامت دارند، تنها به محلی برای اقامت عناصر تکفیری و ویرانگر تبدیل شده است.

وی در باره گمراهی گروه های مسلح تصریح کرد: گواه آشکاتری هم نمایان شده و آن این است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، به ملاقات مجروحان "انقلاب سوریه" می رود و بیمارستان های سرزمین های اشغال شده صدها نفر از این مجروحان را می پذیرند و آن ها را تحت مداوا قرار می دهند.

روحانی برجسته اهل سنت لبنان افزود: همچنین گروه هایی از افراد مسلح در اراضی اشغال شده آموزش می بینند تا به اصطلاح جهاد در راه خدا یا در راه وطن را از سرگیرند.... و نیز هواپیماهای اسراییلی به طور آشکار وارد عمل می شوند، گویی که به هر دو طرف اعلام می دارند که پیروزی ممنوع است، باید نبرد ادامه پیدا کند.

شیخ حمود گفت: اگر هر گروهی بتواند که به یکسره شدن اوضاع نزدیک شود، باید موازنه را تغییر دهد زیرا موازنه قوا ، تضمین کننده طولانی شدن این جنگ بلندمدت و جنون آمیز است.

وی خاطرنشان کرد: اسرائیلی ها امیدوار بودند که نظام سوریه به سرعت سرنگون شود و آمریکا وغرب نیز چنین خواسته ای داشتند، همه آنان به جدایی ارتش از نظام و پیوستن گروه زیادی از مردم به جمع به اصطلاح انقلابیون امیدوار بودند، و نیز انتظار داشتند که سیاستمداران برجسته و پایه های نظام از نظام بشار اسد جدا شوند و به شرایط جدید اعلام وفاداری نمایند، ولی هیچ یک از این اتفاق ها نیفتاد.

حمود افزود: بدخواهان سوریه پس از این مرحله به گروه های مسلح تکیه کردند تا سوریه را ویران کنند و ناآرامی و آشوب همه جای این کشور را فرا گیرد، ولی دیری نپایید که این گروه ها در همه زمینه ها شکست خوردند و وقتی تمامی این راه حل ها به شکست منجر شد، آن ها تصمیم به نابودی سوریه و سوزاندن خشک و تر با یکدیگر گرفتند.

روحانی اهل تسنن لبنانی با اشاره به انفجارهای تروریستی که سفارت جمهوری اسلامی ایران و وابستگی فرهنگی آن را در بیروت (پایتخت لبنان ) هدف قرار داد، گفت: "ما شاخه فعال به اصطلاح انقلاب سوریه را که "جهاد" می خوانند، در خیابان های ضاحیه بیروت و در مقابل درب های سفارت خانه ها و دفاتر نمایندگی دیپلماتیک فراموش نمی کنیم؛ چرا که آنان مادامی که همسایه سفارت خانه ها و مراکز دیپلماتیک باشند، به دنبال قتل و کشتار هستند تا این پازل تکمیل شود و باز هم هستند کسانی که از انقلاب سخن می گویند". 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها