مجلس روسیه اجازه دخالت در اوکراین را صادر کرد

مجلس روسیه اجازه دخالت در اوکراین را صادر کرد
شنبه 10 اسفند 1392 - 20:10

به دنبال درخواست ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه از مجلس علیای این کشور (شورای فدراسیون)، نمایندگان این پارلمان، مجوز استفاده از نیروی نظامی در اوکراین را صادر کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، این امر پس از بحث و گفتگو در مجلس علیا و مجلس دوما برای "تثبیت" اوضاع در شبه جزیره کریمه در اوکراین صورت گرفت. پیشتر شورای فدراسیون روسیه از پوتین خواسته بود تا از جان روس‌ها در اوکراین مراقبت کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد، همزمان با انتشار این خبر، هواداران روسیه در شهرهای بزرگ شرق و جنوب اوکراین به خیابان‌ها ریختند و با برافراشتن پرچم روسیه، به شادمانی پرداختند.

در این شهرها، هواداران روسیه با هواداران دولت اوکراین درگیر شدند. در شهرهای خارکف، دونتسک و اودسا که شاهد چنین تظاهراتی بودند، جمعیت قابل توجه روسی زبان زندگی می‌کنند. پیشتر وزارت دفاع اوکراین گفته بود که روسیه شش هزار نیروی تازه به کریمه فرستاده است. 

ولادیمیر پوتین درخواست خود را در نامه‌ای به این مجلس با توجه به اوضاع اوکراین و "تهدیدها علیه جان شهروندان روسیه" مطرح کرده بود. او خواسته بود که تا زمان "عادی شدن شرایط سیاسی" در اوکراین، از نیروهای ارتش روسیه استفاده شود.

در پی این اقدام، مجلس شورای فدراسیون روسیه با برگزاری جلسه فوق العاده، درخواست پوتین را مورد بررسی قرار داد. دولت روسیه برای استفاده از نیروهای مسلح خود در خارج از این کشور، باید از مجلس علیا مجوز داشته باشد.

کریمه که اکثریت جمعیت آن روس تبار هستند یک منطقه (جمهوری) خودمختار در چهارچوب سیاسی اوکراین است. ناوگان دریایی روسیه در دریای سیاه در سواستاپل در کریمه مستقر است.

در روزهای اخیر تنش در شبه جزیره کریمه رو به افزایش بوده است. سرگی آکسیونوف، نخست‌وزیر جدید منطقه کریمه گفته است که "برای برقراری مجدد آرامش در منطقه" از روسیه تقاضای کمک کرده است.

از روز پنجشنبه افراد مسلح ناشناس که گمان می‌رود هوادار روسیه باشند، ساختمان‌های دولتی در شبه جزیره کریمه در جنوب اوکراین را اشغال کرده‌اند.

دولت جدید اوکراین روسیه را متهم کرده که صدها سرباز و همچنین یک هواپیمای نظامی در کریمه مستقر کرده است اما مسکو هر گونه مداخله نظامی را رد کرده است.

واکنش‌های بین‌المللی

بی‌ثباتی در اوکراین و اتهامات "دخالت" روسیه موجب شدت گرفتن تنش‌های دیپلماتیک شده است. لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه از تمامی طرف‌های درگیر خواسته تا از اقدامات تنش‌آفرین خودداری کنند.

کارل بیلت، وزیر امور خارجه سوئد گفته است که دخالت نظامی روسیه در اوکراین با هدف ایجاد دولتی دست نشانده در کریمه صورت گرفته است.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا از سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه خواست تا از تنش‌ها در منطقه بکاهد. هیگ قرار است فردا، یکشنبه دوم مارس به کیف سفر کند.

فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان نیز اوضاع در کریمه را "خطرناک" توصیف کرده است.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا پیشتر گفته بود که به شدت نگران تحرکات نظامی روسیه در کریمه است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها