اردوغان مدارس مخالفان را تعطیل می کند

اردوغان مدارس مخالفان را تعطیل می کند
شنبه 10 اسفند 1392 - 20:52

پارلمان ترکیه قانون جدیدی را با هدف تعطیلی مدارس خصوصی وابسته به "رقیب" اردوغان تصویب کرد.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، شبکه های خبری ترکیه در ساعت های پایانی شب گذشته تاریخ نهایی تعطیلی تعداد زیادی از مدارس خصوصی را در حالی اعلام کردند که میلیونها دانش آموز برای کسب آمادگی به منظور ادامه تحصیل در مقاطع دبیرستان و دانشگاههای دولتی، در آن مدارس دوره هایی را می گذرانند.

گفته می شود که مدارس مزبور منبع درآمد و راه نفوذ فتح الله گولن است که طرفداران بانفوذی در پلیس و دستگاه قضایی ترکیه دارد و رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه او را به ساماندهی مخفیانه پرونده جنجالی فساد به منظور سرنگونی دولت فعلی، متهم می کند.

اخبار رسوایی اقتصادی که با بازداشت های وسیع توسط پلیس ترکیه از 17 دسامبر سال گذشته همچون بمب در فضای ترکیه به صدا درآمد روابط میان اردوغان و گولن را -که روزی متحد یکدیگر به شمار می آمدند- تیره تر کرد.

دولت اردوغان اقدامات اولیه برای تعطیلی مدارس وابسته به گولن را در اواخر سال گذشته و قبل از انتخابات شهرداری در 30 مارس انجام داد که با بروز بحران هایی همراه شد و نمایی کلی از میزان محبوبیت نخست وزیر را بعد از 11 سال حکومت به نمایش گذاشت.

آموزش، عرصه مهمی برای جنبش گولن و طرفدارانش به حساب می آید و مدارس او که در سراسر ترکیه پراکنده اند، از احترام خاصی برخوردار بوده و تعطیلی آن ها موجب از میان رفتن منبع اساسی درآمد جنبش خواهد شد.

گولن و پیروانش از اصل احترام به علم و دموکراسی و گفتگو میان ادیان پیروی می کنند و از شبکه اجتماعی گسترده و فعالی برخوردارند و گولن که قصد ایجاد یک حزب سیاسی را ندارد دخالتش در پرونده فساد را نفی می کند.

اردوغان مدعی است که تعطیلی مدارس راهنمایی به منظور اصلاح بزرگ ترین نظام آموزشی "غیراصولی" است؛ نظامی که باعث شده ترکیه در زمینه خواندن، نوشتن، ریاضیات و علوم، پایین تر از سطح متوسط کشورهای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (اکو) قرار گیرد.

محمد فتح الله گولن واعظ، نویسنده و مدرس علوم اخلاقی و الهیات اهل ترکیه است که در تبعیدی خودخواسته در پنسیلوانیای آمریکا زندگی می کند.

در تفکر گولن که عمیقاً معتقد به مدارا و تسامح است، هرگونه تروریسم شدیداً محکوم است و او معتقد به گفتگوی بین ادیان الهی و پیروان کتاب های آسمانی است و خود او برای چنین گفتمان هایی با واتیکان و برخی مراکز مذهبی یهودی بارها پیشقدم شده است. در فضای فکری ترکیه گولن به عنوان شخصی محافظه کار و میانه رو و در عین حال مذهبی محسوب می شود. او از ایده حجاب برای زنان حمایت می کند و شاگردان و پیروان خانم او غالباً روسری به سر می کنند.

گولن از دهه ۷۰ میلادی با اموال شخصی اقدام به راه اندازی مجموعه ای برای "خدمت عمومی و آموزشی به همه مردم"  کرده است که افراد بسیاری برای خدمت در این سرویس به تدریج جذب شده اند و در طی سالها با کمک مالی و پشتیبانی خود بنیادی عظیم برای این تشکل فراهم نمودند. امروزه این مجموعه بسیار بزرگ که به "جنبش گولن" معروف است، با همکاری افراد بسیار زیادی از مسلمانان دنیا - عمدتاً ترکیه ای- اداره می شود. گمانه زنی در مورد تعداد افراد حاضر در این بنیاد بزرگ متفاوت است، اما چند صد هزار تا ۴ میلیون نفر به عنوان همکاران این پروژه بزرگ بین‌المللی ذکر شده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها