شباهت قرارداد مشکوک "تایفون" با رسوایی "یمامه"

شباهت قرارداد مشکوک
يکشنبه 11 اسفند 1392 - 11:26

روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی در سایت اینترنتی خود نوشت : کمی پس از اینکه پرنس چارلز لباس سنتی عربستان را پوشید و با شاهزادگان عربستانی در رقص شمشیر مشارکت کرد، بزرگترین شرکت تسلیحاتی انگلیس قراردادی را با دولت ریاض برای فروش 72 فروند جنگنده تایفون امضا کرد.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "ایان کینگ" مسئول اجرایی شرکت بی ای ئی (BAE) بزرگترین شرکت هواپیماسازی انگلیس گفت: مردم نخواهند دانست که ارزش قرارداد شرکت بی ای ای با عربستان چقدر است.
گفته می شود که دولت عربستان فعلاً با پرداخت 4 میلیارد و 400 میلیون پوند ( بیش از 7 میلیارد و 370 میلیون دلار)  موافقت کرده است ولی شرکت بی ای ئی برای دریافت مبلغی بیشتر تلاش می کند.
اندرو اسمیت سخنگوی برنامه ضد تجارت اسلحه (CAAT) اعلام کرد : معلوم است که دولت انگلیس و شرکت بی ای ئی از شاهزاده چارلز به عنوان تاجر اسلحه استفاده کرده اند . 
اسمیت اعلام کرد : طبق آخرین گزارش ها ؛ امتیاز عربستان درخصوص شاخص انتخابات و تکثر سیاسی " صفر " است و رتبه 163 را در میان 167 کشور از لحاظ شاخص دمکراسی دارد .  
"مارک پیمن" مدیر سازمان شفافیت بین المللی نیز خاطرنشان کرد که قرارداد شرکت بی ای ئی و عربستان باید به دقت بررسی شود.
پیمن افزود : در گذشته جزئیات قراردادهای ِ مشابه قرارداد شرکت بی ای ئی و عربستان فاش نشد و چنین قرادادهایی اکثراً با شک و شبهه های فساد همراه بود لذا شرکت بی ای ئی ، دولت عربستان و دولت انگلیس نباید هیچ چیزی را مخفی کنند. 
دفتر مبارزه با جعل و کلاهبرداری انگلیس سال 2004 در دوران نخست وزیری مارگارت تاچر تحقیقاتی را درباره رشوه دادن مسئولان انگلیسی به مسئولان عربستانی برای عقد قرارداد " یمامه " ( قرارداد فروش جنگنده های تُرنادو و بی ای ئی هاوک به عربستان و احداث پایگاهی بزرگ برای این جنگنده ها) آغاز کرد که این تحقیقات به دستور تونی بلر نخست وزیر پیشین انگلیس  متوقف شد.
سازمان شفافیت بین المللی اعلام می کند : باید نظارت و کنترل بیشتری بر قراردادهای نظامی اعمال کرد تا مالیاتی که مردم انگلیس پرداخت می کنند ، هدر نرود .
این سازمان بین المللی افزود : احتمال اینکه قراردادهای نظامی عربستان با فساد همراه باشد ، بسیار زیاد است.

 

پربیننده ترین خبرها