آیا روسیه به اوکراین حمله می کند؟

آیا روسیه به اوکراین حمله می کند؟
يکشنبه 11 اسفند 1392 - 13:13

بیروت (العالم)- بحران اوکراین به ویژه پس از اینکه ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه از شورای فدراسیون این کشور مجوز مداخله نظامی در اوکراین را دریافت کرد، همچنان در صدر خبرهای بین المللی قرار دارد .

اما پایان این بحران چه خواهد بود، آیا پوتین پس از دریافت مجوز از پارلمان، ارتش روسیه را به اوکراین اعزام خواهد کرد؟ حدود مرزهای مداخله نظامی احتمالی روسیه چگونه خواهد بود ؟
شبکه خبری العالم در برنامه مع الحدث با "الکسندر زاسبکین" سفیر روسیه در بیروت، دیوید بولوک کارشناس آمريکايي مرکز مطالعات خاور نزديک واشنگتن و "سعید سلام" مسئول روابط خارجی حزب بیت العربی از کی یف أوكراین در این باره گفت وگو کرده است که در زیر می خوانید:
مداخله نظامی روسیه برای کنترل اوضاع نه جنگ افروزی
" الکسندر زاسبکین" سفیر روسیه در بیروت اظهار داشت:"ولادیمیر پوتین" رییس جمهوری روسیه علیرغم دریافت مجوز مداخله نظامی، تصمیمی برای اعزام نیرو به اوکراین اتخاذ نکرده و صدور چنین تصمیماتی منوط به تحولات اوکراین است.
زاسکین گفت: هدف از مداخله نظامی؛ حمایت از مردم و ادارات دولتی به ویژه شبه جزیره کریمه است که نخست وزیرآن از روسیه درخواست کمک کرده است.
وی افزود: در شرایط کنونی مقامات روسیه اقدامی نخواهند کرد که منجر به پدید آمدن وضعیت آشفته ای شود، روسیه نمی خواهد به منافع عمومی به ویژه مردم شرق اوکراین مانند شهرخارکوف در کریمه زیان وارد شود بنابراین مداخله نظامی روسیه، اگر اتفاق بیفتد برای کنترل وضعیت بوده و هرگز برای جنگ یا حمله نظامی به اوکراین نیست.
زاسبکین اظهار داشت: غرب در صدد بزرگ جلوه دادن موضع روسیه است تا به افکار عمومی القا کند که روسیه علیه اوکران می جنگد و حوادث سال 2008 آبخازیا را بار دیگر تکرار کند درحالی که این دو مورد با یکدیگر متفاوت است زیرا در آن واقعه ارتش گرجستان آشکارا به آبخازیا حمله و روسیه نیز برای حمایت شهروندان مداخله کرد.
سفیر روسیه در بیروت تصریح کرد: هم اکنون گروه های مسلحی در اوکراین وجود دارند که بیم آن می رود به شهروندان و منافع عمومی حمله کنند به گونه ای که نخست وزیر شبه جزیره کریمه برای مهار این گروه ها از روسیه کمک خواسته است.

خطر تجزیه اوکراین

"دیوید بولوک" کارشناس آمريکايي مرکز مطالعات خاور نزديک واشنگتن نیز در مصاحبه با العالم مدعی شد: حوادث در راستای تجزیه اوکراین پیش می رود که روسیه مسئول آن است.
وی موضع کاخ سفید نسبت به اقدامات روسیه را کمی مبهم توصیف کرد و افزود: اظهارات امریکا و اروپا و مواضعی که آنان تاکنون اتخاذ کرده اند، نتوانسته است بر تصمیم روسیه تاثیر بگذارد .
بلوک با اشاره به مواضع "باراک اوباما" رییس جمهور آمریکا، مبنی بر اینکه مداخله روسیه در اوکراین هزینه دارد و اشاره واشنگتن و برخی کشورهای غربی مبنی بر لغو کنفرانس گروه 8 در روسیه؛ تاکید کرد که اگر تصمیم به لغو این کنفرانس به عنوان هزینه اقدامات روسیه لحاظ شود، بهای آن بسیار اندک است .
این پژوهشگر آمریکایی، از کشورهای غربی خواست تا به شدت از دولت قانونی جدید اوکراین حمایت اقتصادی، امنیتی و دیپلماسی به عمل آورند .
بولوک تأکید کرد: موضع روسیه به حوادث آبخازیا شباهت دارد و موضع امریکا و کشورهای غربی که آن زمان فقط آن حوادث را محکوم کردند، در حال تکرار شدن است به طوری که کشورهای غربی نیز از طریق سازمان ملل و دیکر نهادها موضع گیری خواهند کرد اما عملا اقدامی انجام نمی دهند.
مداخله نظامی روسیه در اوکراین شایعه است
دکتر "سعید سلام" مسئول روابط خارجی حزب بیت العربی از کی یف أوكراین گفت: باید راه حل مسالمت آمیز در قضیه اوکراین ارجحیت داشته باشد.
وی در گفتگو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: اقدام شورای فدراسیون روسیه در زمینه اعطای مجوز به پوتین در چارچوب حمایت از منافع روسیه در این کشور است .
سعید سلام افزود: تمایل اوکراین برای حرکت به سمت غرب به، منافع روسیه زیان خواهد زد و از جایگاه مسکو و اعتبار تصمیمات آن در عرصه بین الملل و منطقه خواهد کاست .
مسئول روابط خارجی حزب بیت العربی از کی یف أوكراین گفت: مداخله روسیه در اوکراین، مانند مداخله آن در گرجستان و آبخازیا نیست و وزارت خارجه روسیه نیز پس از اقدام شورای فدراسیون روسیه مبنی بر دادن مجوز مداخله نظامی، بیانیه ای صادر کرده و گفته است که این اختیار به معنای مداخله نظامی مستقیم در اوکراین نیست.
سلام گفت: با وجود شیوع شایعاتی در ساعات گذشته درباره مداخله نظامی قریب الوقوع روسیه در اوکراین به ویژه شبه جزیره کریمه، وزارت خارجه با صدور چنین بیانیه ای در صدد برآمد که به مردم همه دنیا و اوکراین در این زمینه اطمینان خاطر دهد.
وی تاکید کرد انتخاب راه حل مسالمت امیز اقتصادی در شرایط کنونی برای بحران اوکراین در اولویت قرار دارد .
Ma.2.21:35

پربیننده ترین خبرها