آیا روسیه در اوکراین تسلیم غرب خواهد شد؟

دوشنبه 12 اسفند 1392 - 18:20

كي‌يف، العالم - چرا غرب بر کشاندن اوکراین به سوی خود اصرار دارد؟ آیا هدف غرب، تنگ کردن عرصه بر روسیه است؟ چرا اوکراین برای روسیه حیاتی توصیف می شود؟ آیا اوکراین نقطه قوتی برای روسیه و جایگاه آن به عنوان یک قدرت بزرگ جهانی است؟ آیا روسیه از منافع خود در اوکراین در مقابل فشارها و تهدیدات غرب عقب نشینی می کند؟...

"سعید سلام" مسئول روابط خارجی حزب  "بیت العربی" در کی یف (پایتخت اوکراین) روز دوشنبه در خصوص بحران این کشور به شبکه خبری العالم گفت: غرب برای حفظ منافع خود در اوکراین و ضمیمه کردن آن به اتحادیه اروپا با هدف محدود کردن قدرت نظامی، اقتصادی و سیاسی فزاینده روسیه در سایه زوال نفوذ آمریکا در جهان، تلاش می کند.

وی افزود: بنابراین غرب بحران اوکراین را فرصتی برای درگیر کردن روسیه و تنگ کردن عرصه به این کشور می داند زیرا اوکراین از توانمندی و قابلیت های اقتصادی، انسانی و کشاورزی قابل توجهی برخوردار است و اروپا برای استفاده از این توانمندی ها تلاش می کند که اوکراین را جذب اتحادیه اروپا کند.
به گفته سلام، ناتو نیز تلاش می کند که عرصه نفوذ جغرافیایی خود را گسترش دهد تا در آینده به روسیه بیشتر نزدیک شود.

مسئول روابط خارجی حزب بیت العربی اظهار داشت: با وجود تمام این مسائل، فشارهای غرب پوتین را از برنامه اش برای حفظ منافع روسیه در اوکراین منصرف نکرده زیرا روسیه از جمله کشورهای ثروتمند است و بیش از 500 میلیارد دلار ذخایر ارزی در بانک مرکزی خود دارد.

سلام ادامه داد: در عین حال روسیه نیز اوکراین را رگ حیاتی برای خود می داند که بدون آن قادر نیست قدرتی بزرگ باشد و علاوه بر این 80 درصد صادرات اوکراین از طریق روسیه به کشورهای شرقی صادر می شود که این امر برای روسیه از اهمیت اقتصادی بالایی برخوردار است و روسیه نمی تواند از اوکراین بی نیاز شود.

MKH-3-10:40

 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها