کابینه لبنان در آتش جرقه میشل سلیمان می سوزد

کابینه لبنان در آتش جرقه میشل سلیمان می سوزد
سه شنبه 13 اسفند 1392 - 23:10

العالم - ناکامی کابینه جدید لبنان در اجماع برای تدوین بیانیه، و همچنین تلاش برخی جریان ها برای حذف مقاومت و سخنان رییس جمهور این کشور مبنی برچوبین بودن این مثلث، وضع سیاسی این کشور را وارد مرحله ای پیچیده کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، با وجود تشکیل دولت، اختلافات در لبنان همچنان پابرجاست و صف بندی ها به گونه ای است که حتی امکان تفاهم در زمینه صدور بیانیه کابینه نیز فراهم نیست تا جایی که شرکت کنندگان در نشست هیات دولت ، هر یک با پایبندی به اصول خود از جلسه خارج شدند.

درهمین حال " وائل فاعور" وزیر بهداشت لبنان روند جلسه دولت را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در این نشست بر جهت گیری های مثبت در سطح سیاسی و رسانه ای تاکید شد تا گره های جدید دیگری، کار دستیابی به راه حل در آینده را برای هیچ یک از طرف ها سخت نکند.

اماناظران سیاسی عقیده دارند مساله به این سادگی نیست که وزیر بهداشت می گوید واختلاف گروه 14 مارس ( طرفدار غرب) و موضع مخالف آنها علیه گروه 8 مارس (طرفدار مقاومت) شدید تر از وضعیت ظاهری رویدادها به نظر می رسد.

گروه 8 مارس در برابر مواضع منفی 14 مارس تاکید کرد که مقاومت، خط قرمز است و اظهارات رییس جمهوری لبنان و هرکس دیگری که بخواهد مقاومت را از نقشه میهن حذف کند، مردود است.

"علی فیاض" عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت در مجلس لبنان تاکید کرد: مقاومت، اصلی ثابت و تغییرناپذیر و گوهر بیانیه کابینه به شمار می رود و صرفنظر کردن از آن به هیچ وجه کار درستی نیست.

جرقه مخالفت با گروه حامی مقاومت را رییس جمهوری لبنان زد و جریان 14 مارس، در آن دمید و براندازی کابینه را بر توافق درباره کابینه ای که مقاومت را به رسمیت بشناسد، ترجیح داد.

سامی جمیل نماینده حزب الکتائب در این زمینه گفت: اگر طرف مقابل بر عدم حاکمیت کابینه اصرار داشته باشد، ما چنین منطقی را نخواهیم پذیرفت به این ترتیب، بهتر است که چنین کابینه ای سقوط کند و وارد مرحله دولت موقت شویم تا حداقل از دولت سابق رها شویم و معادله مثلث را باطل سازیم.

به نظر می رسد فرصت های توافق بر سر بیانیه کابینه، هنوز به صفر نرسیده است؛ اما کابینه ای که با چنین ناتوانی کار خود را آغاز کند، جز با توافق بر سر حداقل ها نخواهد توانست امور کشور را به پیش ببرد.
11:07.4
26

 

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها